Op de dag voor de officiële ontvangst van de relatiekring van Scylla A.G. spreken we met Robert Reitsma aan boord van het nieuwe 110-meterschip mps Lord Byron. Zoals altijd zit hij er weer ontspannen bij: het schip ligt keurig binnen de overeengekomen tijd gereed voor oplevering. Hier en daar wordt hooguit nog wat gepoetst en aan de kerstversiering gewerkt.
(foto’s Hans Heiligers)
Zoals gebruikelijk werd het casco gebouwd bij Vahali Shipyards in Belgrado. De routine waarmee steeds dezelfde terugkerende teams daarna langs de kade bij Da-Capo in Hardinxveld-Giessendam de afbouw hebben voltooid wordt gekenmerkt door veel collegialiteit en vakmanschap. Het geheel wordt gedragen door veel vertrouwen over en weer en dat geeft garantie dat een ieder zonder stress alle aandacht kan laten uitgaan naar de veiligheid en kwaliteit van het werk aan boord. Dat is de wijze waarop er sinds 1978 met veel succes al 23 schepen door de familie Reitsma zijn gebouwd.
Cruisecontrol
“Dit schip is een finetuning van mps Treasures, de voorlaatste nieuwbouw van Scylla A.G.”, vertelt Robert ons. “Naast het bijschaven hebben we geïnvesteerd in meerdere milieuvriendelijke nieuwigheden” vult hij aan. Scylla wordt steeds groener. Zo is er over het gehele schip gebruik gemaakt van led-verlichting, van sfeervol in de accommodaties tot functioneel daarbuiten. Het is zelfs doorgevoerd tot een indirecte verlichting in de reling en onder de zonnekappen zodat de kapitein in het donker niet wordt gehinderd.
De zuiveringsinstallatie van het schip voldoet aan de laatste eisen, waardoor er geen zwevende delen meer in het water zitten. Dat betekent dat de vaatwassers en de grote wasmachines worden gevoed met volledig onthard water zonder kalk en mineralen zodat voor dat doel niet langer meer naar chemische middelen hoeft te worden gegrepen.
Als laatste groene punt meldt Robert Reitsma ons een landelijke noviteit die we later in de lessenaar terugvinden: de eerste cruisecontrol van Alphatron. Robert is er van overtuigd dat hij daarmee veel brandstofkosten gaat besparen en ook nog eens een bijdrage levert aan een verminderde CO2-omgeving.
Vaartocht
De andere dag kunnen we tijdens de vaartocht met de relatiekring van Scylla A.G. uitgebreid kennismaken met de vaareigenschappen van het mps Lord Byron. We kunnen daarover kort zijn: het schip gedraagt zich tijdens de vaart of het al jaren vertrouwd is met zijn bemanning en de Nederlandse rivieren. De isolatie van geluid en trillingen is overweldigend positief; alle wijzers staan in het groen.
De gasten maken uitgebreid gebruik om tijdens de tocht het schip te verkennen en dalen via de entreehal langs de met smeedijzer en koper versierde marmeren trappen af naar de uitnodigende dining room. Ook daar herkennen wij de hand van Martha Reitsma en Cathy Schröder door de warme uitstraling van de door hen gekozen decoraties, stoffering en het meubilair van de ruimte.
Dat deed het tweetal ook met hun smaakvolle inrichting van de passagiersverblijven. We spreken dan over vier grote suites, zes junior suites en 64 standaardkamers. De lounges en corridors zijn bekleed met een royaal tapijt dat het logo van Scylla A.G. draagt.
Bampro
Terwijl we al een uurtje varen klinkt in alle ruimtes van het schip de stem van Robert Reitsma, die aangeeft dat hij met een minuutje of tien een officieel tintje aan de tocht wil geven. Rob Witteveen is met zijn onderneming Bampro uit Hardinxveld-Giessendam verantwoordelijk voor de goede werking van de omroepinstallatie die je in tijden van nood voor de volle 100 procent moet kunnen vertrouwen. Hij vertelt ons dat zijn onderneming al tientallen jaren een leidende positie heeft in de wereld van de maritieme elektronica.
Sinds André Reitsma ruim dertig jaar terug zijn eerste geluidsinstallatie bij Bampro kocht, ontstond er een hechte band en is Bampro eveneens vaste leverancier voor veel elektronica aan boord. Naast de ontruiming- en omroepinstallatie voorzag Witteveen het schip eveneens van alarmsystemen, camera’s, telefonie, het entertainment en de internetfaciliteiten voor de gasten. De uiterst professionele satellietontvangers met een geïntegreerd volgsysteem die hij daarvoor levert, plaatst hij wereldwijd op schepen en jackets van offshorebedrijven en de grote internationale baggeraars.
Geen rust
Als we in de lounge aankomen spreekt Robert Reitsma de gasten toe. Hij plaagt zijn pa door hem te herinneren aan een uitspraak uit 1995. André Reitsma zij toen bij de oplevering van zijn laatste schip dat er daarna niet meer zou worden gebouwd. “Inmiddels zijn we vijftien schepen verder”, memoreert Robert.
De naam Lord Byron is bedacht door de touroperator die de eerste vijf jaar zijn Engelse gasten aan boord van het nieuwe schip brengt. Robert Reitsma schetst de op 36-jarige leeftijd overleden Lord Byron als een flamboyante levensgenieter die veel boeken over zijn grote reizen schreef.
Op gedreven wijze bedankt Robert een ieder die een bijdrage heeft geleverd aan de voorspoedige afbouw van het schip. Daarna dankt hij zijn ouders Martha en André Reitsma en broer Arno Reitsma. “En zolang Arno successen blijft boeken bij de touroperators krijg ik ook geen rust en moet ik blijven doorgaan met bouwen”, grapt Robert.
Daarna volgt via het overhandigen van de sleutels de symbolische overdracht van het schip aan kapitein Martin van Houten en manager Martijn Kamphuis. Cathy Schröder wordt voor haar creatieve inbreng bij de binnenhuisarchitectuur flink in de bloemen gezet en ook Aart Pols en Bart Vos bleven niet van complimenten en presentjes verstoken.
(Hans Heiligers)