Het drukke tafereel dat wij bij ons bezoek aan mts CT Vienna aantroffen langs de afbouwkade van Breko Nieuwbouw B.V. in Papendrecht leek eerder op een maandagochtend dan de tweede helft van de vrijdagmiddag. Aan dek wordt de laatste hand gelegd aan een anti-sliplaag, we begroeten een aantal bekende installateurs en schudden daarbij ook de hand van Breko’s hofleverancier Jacob Slurink van AiM Slurink Elektrotechniek B.V. die alle elektrische installaties heeft aangelegd. In het stuurhuis merken we daar als eerste van dat de vloerverwarming en de apparatuur in de lessenaar een goede voeding hebben.
(foto’s Hans Heiligers)
Vanuit het stuurhuis zien we op de kade Ton Wingelaar aankomen. Zomer of winter: altijd geeft hij het goede voorbeeld met zijn onafscheidelijke veiligheidshelm en zijn goed zittende reddingsvest. Veiligheid wordt bij Caruton met dikgedrukte hoofdletters geschreven en Ton is daarvan het icoon.
Als hij via het naastliggende schip aan boord van de CT Vienna is beland, spreekt hij met enkele leveranciers en installateurs. Ton is kritisch, niet slechts voor zichzelf maar ook tegenover anderen, en ziet daarom nooit iets over het hoofd. Hij vindt dat de normaalste zaak van de wereld: “Op zo’n schip moet de bemanning vele jaren veilig kunnen werken”, zegt hij. En daarom verlangt hij voor hen en zijn opdrachtgevers de beste kwaliteit.
Steun
Ook wij hebben ons voorgenomen vandaag een beetje kritisch te zijn en vragen Wingelaar naar de verhalen die een paar maanden terug de ronde deden over Caruton Barging Service Organization,
(Caruton BSO). Die naam werd in één adem genoemd met het recent faillissement van Scheepvaart Maatschappij Europe (SME). We zien in zijn ogen een korte twijfel maar toch wil Ton Wingelaar er uiteindelijk iets over zeggen, zij het met ruime terughoudendheid. We horen van hem dat zijn onderneming op enig moment een herinvestering aan het voorbereiden was die extra armslag kreeg door een onverwachte externe deelname. Ze kregen contact met een marktpartij voor wie de binnenvaart een vreemde branche betekende. Uiteindelijk kwam er een overeenkomst tot stand die resulteerde in een samenwerking voor de inzet van schepen, de bevrachting en facilitaire taken. Het ging fout toen bleek dat de uiteindelijke financiering anders was opgezet dan het ervaringsbeeld dat Caruton BSO in dertig jaar tijd in de binnenvaart had opgebouwd. Anders dan de verwachtingen in de ondernemingsplannen draaide het gezamenlijk avontuur uit op een deconfiture. Uiteindelijk wil Wingelaar toch nog benadrukken dat vaststaat dat het faillissement van SME heeft plaatsgevonden nádat de schepen van SME al langer dan een jaar niet meer door Caruton BSO werden bevracht.
Meer wil hij er niet over zeggen: “ik ben het een plekje aan het geven en kijk de laatste tijd uitsluitend weer vooruit en richt mijn focus op de toekomst”, verklaart hij.
Wingelaar hecht er aan om te melden dat hij onverminderd steun kreeg van zijn opdrachtgevers, waarmee hij nog steeds door dik en dun samenwerkt. Verder horen we dat de vlag voor toekomstgerichte investeringen van Caruton BSO nog steeds hoog in de mast wappert. De nieuwbouw van mts CT Vienna is daarvan het eerste bewijs, hierna gaat Breko Nieuwbouw B.V. nog twee andere tankschepen afbouwen.
Caruton BSO kent de markt, heeft daarbinnen een relatiekring die door een samenwerking van vaak vele tientallen jaren wordt gedragen. Met een van de relaties is een contract aangegaan voor langere tijd en binnen het raam van de wensen van hun cliënt is dit schip bedacht en nog verder geoptimaliseerd. “Meer konden we er echt niet van maken”, lacht Wingelaar. Het 2.150 ton tellende schip heeft een lengte van 84,90 x 11,40 x 3,50 meter. De zeven Galvosil gecoate tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 2590 m3.
Met zone II-klasse
“Wij hebben onze verlangens uitgebreid verwoord binnen onze turnkey-opdracht aan Breko Nieuwbouw B.V.”, zegt Wingelaar. Niettemin heeft hij zijn wensen ook aan Jaap Oosse en Rensen-Driessen Shipbuilding voorgelegd. Gelet op de wensen van de cliënt voor wat betreft het vaargebied in Noord-Duitsland is het casco mede gecertificeerd met de Duitse zone II-klasse. Ook voor wat betreft alle zaken rond veiligheid heeft Caruton BSO zonder enige concessie in het bestek voor de turnkey-opdracht een stevige keuze voorgeschreven van materialen, leveranciers en onderaannemers.
Als we een rondje over het schip maken kunnen we trouwens nergens concessies ontdekken, noch in de machinekamers, noch in de door Willemsen Interieurbouw & scheepsbetimmering gebouwde woning die tijdens de proefvaart voor een nieuw record verminderde decibellen zorgde. Op de PSI laad- en losleidingen, gasretourstrippenleiding, geïsoleerd en getraced, is evenmin iets af te dingen. De snelheid waarmee de Marflex-pompen hun werk doen kunnen ze bij Caruton BSO per ladingtank realtime aflezen, evenals de uitkomsten van het stabilisatieprogramma en de brandstofverbruiksmeters die eveneens door Berg Meetsystems werden geïnstalleerd.
“Dat scheelt bellen met de bemanning en bespaart hen en ons tijd.” En tijd kan Ton Wingelaar goed gebruiken. Want naast zijn dagelijks werk aan boord en op kantoor zien we ook dat hij veel tijd in brancheorganisaties steekt waar hij diverse rollen vervult. De ADN-, tankvaart-, onderwijs- en sociale commissies binnen het CBRB en meerdere bestuursfuncties bij KSV Schuttevaer.
(Hans Heiligers)