Mts Elay is een splinternieuw slank model van 86 x 11,45 meter, dat met 1.276 pk Mitsubishi als een mes door het water snijdt zonder spoortje van een hekgolf aan de kont, bijzonder stil is, stookolie zowel als gasolie kan vervoeren of bunkeren en met een blend-installatie van ODS klanten bedient in opdracht van Oilchart International BVBA Antwerpen.
Google vertelt dat er voor de naam Elay nog geen betekenis bekend is. Puzzelend komen we er achter dat een kleinzoon van één van de eigenaren die naam draagt, en omdat mts Elay zich onderscheidt in uitvoering, model en functie, evenals deze Elay de vervanger is van het naar het buitenland verkochte enkelwandige mts Ino – waar het metier wel bij vaart – houden we de betekenis op: Mooi!
Vooruit
En dat ze het is, wordt duidelijk wanneer we ons overeenkomstig de EBIS-procedure aan boord melden bij de gezagvoerder. Het blijkt Marinus de Wachter (Rien) te zijn. Een oude rot in ’t vak, die in één adem wordt genoemd met zijn gewezen Dimar W, ofschoon hij zich de laatste dertien jaar staande hield met oliebunkeringen in het Antwerpse en soms daarbuiten.
Shipyard Kladovo in Servië bouwde het casco als nieuw ontwerp. Shipyard Trico installeerde het schip in tien weken, waarvan Scheepswerf ’t Ambacht in krap twee weken de onderwater-equipment en ander materiaal aanbracht. Lloyds Register of Shipping verleende klasse en Rabobank Shipping de hypotheek.
"Het is een gevraagde afmeting", aldus de compagnons van Dari BV en Frederique BV. "Aan nieuwe standaardschepen heeft de markt geen behoefte, evenals er nauwelijks financiering voor te vinden is. Daarom dit nieuwe tankerconcept, dat zich onderscheidt in functies en een pasklaar antwoord op de marktvraag heeft."
"Mooi schip", zegt hij. "Fraaie stuurhut door Willemsen gerealiseerd, chique lessenaar, zwart plafond, ook de woning is uitstekend betimmerd en buitengewoon stil. Tijdens de proefvaart met 1.600 ton liepen we volaan 19,5 kilometer, en met 50 klappen minder nog royaal 18. Het is een schip dat vooruit wil."
Zijn telefoon onderbreekt ons gesprek en geeft een vrijkaartje om de inspanning van het Trico-team te bekijken. Het reeds in Kladovo door PSI geïnstalleerde leidingwerk wordt hier gemarkeerd door kingsize handbediende afsluiters, specifiek voor zware olie. Niettemin heeft deze tanker vier tanks voor gasolie, totaal 380 cbm. De tanks zijn tot 1 meter onderdek gecoat.
De PTFE-afdichtingen voor de tankdeksels en het rubber voor de waterdichte deuren zijn geleverd door Rubaflex Rubber en Plastics uit Schiedam. Om een juiste afdichting van gassen en vloeistoffen te garanderen zijn de maatvoeringen van de tankdeksels door een medewerker van Rubaflex aan boord van de Elay ingemeten en op maat geproduceerd. Deze zogenaamde tank lid-pakking is vervaardigd van zuiver gevlochten PTFE met een rubberen kern en is bestand tegen een breed scala aan oliën, vetten en chemicaliën.
Airpipe heads
Ook de Van Wijk-bunkermast maakt ondubbelzinnig duidelijk waar de Elay toe in staat is. We duiken met Henri Kruisinga van het Trico-team de voormachinekamer in: "Daar waar we meestal een elektromotor als energie op een kopschroef plaatsen, wenste deze opdrachtgever een dieselmotor als aandrijving, om tijdens het lossen, vol gebruik van de kopschroef te kunnen maken."
We zien een Heatmaster-ketel en horen van Henri dat Trico Piping alle machinekamerleidingen inclusief het thermische oliesysteem heeft gerealiseerd. Dat de gewone standaard van ontluchtingspijpen passé is bewijzen de Winteb airpipe heads in de boeiing, ofwel aluminium met bal uitgevoerde ontluchtingen. De Elay is overeenkomstig de nieuwe eisen gebouwd en loopt met bijvoorbeeld een getracede dampretourleiding zelfs op regelgeving vooruit.
De Winteb airpipe heads in de boeiing: aluminium met bal uitgevoerde ontluchtingen. (foto’s Johan de Witte)
We treffen de gebroeders Werkman van Dari BV nog in de achtermachinekamer, waar een paar dagen voor de definitieve start de indeling pas goed uit de ‘verf’ komt. "We stonden op de werf Kladovo naar het gesneden achterschip te kijken en knepen hem een beetje of we binnen alles kwijt konden. Gelukkig kwam er geen koevoet aan te pas," volgens Rino Werkman die de afbouw weer op de centimeter volgde.
Een mooi schip en anders is de conclusie, hoewel de Mitsubishi door Koedood geleverd en de elektrische installatie van Electric Marine Support bij Trico als een gewoonte gezien mag worden! Het loopt bij Trico! Tussen elke maand een oplevering in 2012, ontving de werf in augustus nog een order voor twee duwboten.
OSO haakse pompaandrijving
Volgens Jaap Oonincx van OSO Oonincx Scheepsonderhoud zijn bestaande pomp-overbrengingen in ballasttanks niet functioneel toepasbaar. Zoals bekend zijn de nu gebruikelijke pompen in de ballasttanks niet zelfaanzuigend. De bestaande aandrijving van een centrifugaalpomp aan dek kost door de installatiehoogte, capaciteit. Niettemin functioneert de bekende zelfaanzuigende pomp als algemene dienstpomp uitstekend. Waarom deze niet gebruiken in het ballastsysteem?
Als de pomp zo laag mogelijk in de ballasttank gemonteerd wordt, is juist de horizontale aandrijving een probleem. Jaap Oonincx heeft hiervoor met medewerking van Robert Joosten een verticale aandrijving geconstrueerd, waarbij de pomp zijn optimale positie heeft en de maximale aanzuig capaciteit. Deze OSO haakse pompaandrijving wordt inmiddels op diverse schepen toegepast, waaronder de Elay.
(Johan de Witte)