De lessenaar van de Synthese-16. (foto’s Hans Heiligers)
Aan dek worden de laatste zaken voor de proefvaart in orde gebracht. De dag van ons bezoek aan boord, voldoet ruimschoots aan de definitie van een zomerse dag. Mannen in korte broeken, de T-shirts achteloos over een van de vele dekleidingen gegooid. Het nieuwe mts Synthese-16 heeft in zijn korte bestaan al heel wat temperatuurverschillen meegemaakt. De Poolse temperatuur was ook de reden dat het casco wat later aankwam dan oorspronkelijk was vermeld in veel agenda’s van degenen die bij de afbouw betrokken waren.
Het casco van mts Synthese-16 is gebouwd op de werf van Damen Shipyards in Kozle, Polen.
Op enig moment lag het casco daar gezond en wel gereed om naar Nederland te worden gesleept. Geheel volgens het jaargetijde was in die tijd de temperatuur flink gedaald, zo om en nabij de 18 graden onder de rode streep van het peilglas. Niettemin was de Oder goed bevaarbaar. Toch kon de sleepboot de aankomst in Kozle nog niet in het journaal bijschrijven. Het schip kreeg te maken met een dichtgevroren sluisdeur. Later bleken die deur en de sluis flink te zijn beschadigd, waardoor er wat verplichte ligdagen volgden. Gelukkig is de oplevering van de afbouw bij Bodewes-Millingen ruimschoots binnen de overeengekomen periode tot stand gekomen en dat maakt weer veel goed.
Het leidingsysteem aan dek.
We maken kennis met Wim Kwakernaak en Jan Gort van Wijgula BV. Kwakernaak is altijd betrokken bij de nieuwbouwontwerpen en afbouw voor de vloot van Wijgula BV. Kapitein Jan Gort mag één dezer dagen gaan verhuizen van de Synthese-14 naar ‘de 16’, het allernieuwste paradepaardje van Wijgula BV. Onze eerste blik op dit schip rechtvaardigt dat wij dit schip zo mogen noemen. Wij maken Wim en Jan meerdere complimenten. Wim Kwakernaak reageert nuchter maar slaat wel de spijker op zijn kop: “Ja, als je een tanker bouwt die alles moet kunnen dan wordt het er wel zo een als deze.”
Veiligheid
RVS tanks
En eerlijk is eerlijk, dit is niet zo maar een tankschip. Er is over alles goed nagedacht, alle kennis en ervaring is via meerdere gesprekken met de varende- en commerciële Wijgula-collega’s tot stand gekomen. Populair gezegd: wat willen onze klanten en hoe krijgen we dat voor elkaar? Via dat samenspel en een overdosis veiligheid die de ADN-normen voorschrijven, komt de bouw van een nieuw Wijgula BV-schip tot stand, om daarmee de maximale veiligheid en transportzekerheid te bereiken. Niet alleen aan dek zie je dat, maar bijvoorbeeld ook in het stuurhuis. Alles op de zelfde plek, zowel de bediening van de instrumenten als de plaats waar alle boord- en ladinginformatie te vinden is. “Supervertrouwd en vooral veilig als de collega’s elkaar tijdens vakantieperiode of een ziektedag moeten vervangen”, zegt Jan Gort. Veiligheid wordt met een hoofdletter geschreven bij Wijgula BV die met een vloot van meer dan 40 schepen onbetwist expert is voor het geconditioneerd vervoer van zuren, logen en een scala aan chemicaliën.
Het dekleidingsysteem is dan ook geheel naar eigen ontwerp gebouwd. Het leidingwerk is getraced en met veel vakmanschap geïsoleerd. Het schip telt zes RVS ladingtanks die separaat hun inhoud kunnen transporteren en ieder met een eigen Marflex pomp kunnen worden verpompt met een capaciteit van 100m3 per pomp per uur. De gezamenlijke tankinhoud is ruim 2.000 m3. Het schip heeft ideale maten waardoor het met een lengte van 85.00 x 9.50 x 3,20 meter op een breed verzorgingsgebied inzetbaar is. Alubouw de Mooy is leverancier van het stuurhuis en het mag gezegd worden: de speciale styling en het deels in zwart uitgevoerde stuurhuis geven een bijzondere uitstraling. Ook van binnen oogt het bijzonder, de lessenaar is uitgevoerd in staal en de donkere afwerking van het plafond is voor de veiligheid, dat voorkomt vervelende spiegeling in de grote ramen bij de vaart in het donker.
Op het voorschip is alle ruimte voor de boegschroefinstallatie van Van Tiem, die gecombineerd staat opgesteld met een QSK 15 waarvan de generator maar liefst 450kVa levert. Als tweede set werd gekozen voor een Perkins van 107kVa. De ladingverwarmingsketel van Heatmaster overziet het geheel vanaf een dominante plaats. In de hoofd machineruimte zien we dat de Synthese-16 is uitgerust met een Caterpillar C32 van 1014 PK. Verder vinden we er nog een Perkins generator van 85 kVa. We kunnen ons voorstellen dat Jan Gort met veel plezier uitkijkt naar zijn eerste reizen met de Synthese-16. Daarop vooruitlopend staat er in ieder geval een rondje Tiengemeten op de planning.
(Hans Heiligers)