Een verrassend interieur aan boord. (foto’s Hans Heiligers)
We hebben een afspraak met Joseph De Wachter om het nieuwe ms Lianne te gaan bekijken. Onderweg bedenken we dat het toch al weer een jaartje of drie terug was dat we elkaar voor het laatst hebben gezien. Het was in Antwerpen bij de doop en inzegening van ms Vilardo waarop dochter Petra De Wachter en schoonzoon Björn Demunter varen.
Parkeren is bij Dolderman nooit een probleem zodat we tijdens een flinke bui direct aan boord kunnen stappen. Als we van het voorschip naar achteren lopen zeggen we tegen onszelf: “Het is weer echt zo’n schip geworden zoals we van de familie gewend zijn.” Joseph De Wachter verwelkomt ons in het achterschip waarvan de oppervlakte vloeiend is verdeeld tussen de gesepareerde kapiteinswoning, gastenkamer en de stuurmanswoning. Vanuit alle vertrekken is er probleemloos toegang tot het stuurhuis.
De living is wel heel bijzonder ingedeeld, dat komt door de plaats van de keuken die met een bijzondere opstelling veel ruimte biedt. Joseph’s echtgenote Anita Vergauwen heeft met Jorgen Ringoot van de gelijknamige Maritieme Interieurinrichting uit Evergem het ontwerp gemaakt. Joseph weet dat nog goed: “Gewoon aan de hand van wat schetsen op een A-viertje”, zegt hij. “Daarna was het een kwestie van materiaal en kleur kiezen”, vervolgt hij nuchter. Omdat Anita niet aan boord is kunnen we haar geen rechtstreekse complimenten maken met deze gezelligheidproof inrichting.
Dortmunder
Alles straalt kwaliteit uit.
Joseph vertelt op ons verzoek nog in het kort dat hij na zijn schooltijd als 15-jarige is begonnen op de Dortmunder van zijn ouders. Geheel volgens het tijdsbeeld kwam daarna de vaart er goed in: er werd verlengd, enkelschroef werd dubbelschroef, er kwam een eerste nieuwbouw en opvolgende nieuwbouwschepen. De familie heeft altijd volgehouden de schepen Vera Cruz te noemen, soms gevolgd door een ‘II’. De Wachter heeft ook als eerste een koppelverband gebouwd, waarbij de bak als een puzzelstukje in de kop van het schip past. Samen met Anita heeft Joseph er met veel plezier enkele jaren op gevaren met zoon Fabian en schoondochter Melissa Van Looy. Sinds enige tijd wonen Anita en Joseph aan wal. Ondanks dat Anita over veel binnenvaartbloed beschikt, bevalt dat haar prima. Met Joseph De Wachter is het anders. Hij vond het uiteindelijk toch een beetje te definitief om zijn patenten renteloos in zijn Brechtse bureaulade te laten liggen.
En omdat het nooit te laat is om goede voornemens in daden te gaan omzetten besloot hij om weer te gaan uitzien naar een nieuw schip waarop hij zelfstandig zou gaan varen. Joseph De Wachter heeft een uitgesproken kijk op kwaliteit. Als het gaat om een nieuwbouw gaat hij nog niet over twee weken ijs. Via zoon Fabian De Wachter is Joseph in contact gekomen met Wim Driessen van Rensen-Driessen Shipbuilding. Driessen liet hem kort daarna meerder casco’s zien, waaronder die van het schip waarop nu de naam Lianne staat. Joseph zag het helemaal zitten: zowel met het casco als met de samenwerking met Wim Driessen. Na een dagje in de auto klikte dat prima. Driessen heeft De Wachter daarna geïntroduceerd bij Dolderman en daar heeft Joseph nog geen moment spijt van gehad. Het ms Lianne betekende de zesde nieuwbouw voor de familie. Driessen kreeg daardoor te maken met een opdrachtgever die het klappen van de zweep kent en geen misverstanden duidt over definities van kwaliteit en het nakomen van afspraken. “Ik heb nog nooit zo goed afgebouwd en ben zeer te spreken over Driessen en Dolderman”, benadrukt De Wachter.
De lessenaar perfect afgewerkt.
Daarna gaan we met hem vanuit de woning naar boven om het door Kampers gebouwde stuurhuis te bewonderen. Jorgen Ringoot heeft ook hier zijn talent bevestigd. Een mooie werkruimte waarin alles overzichtelijk is opgesteld. De lessenaar is rondom begaanbaar, gemakkelijk voor het onderhoud. Van bovenaf gezien lopen de Blommaert luiken mooi in perspectief weg. Blommaert leverde eveneens al het overige RVS dat we overal op het schip tegenkomen. Voor we het vergeten, vragen we De Wachter ook nog naar de naam van het schip. Hij lacht en vertelt “We hebben vier kleinkinderen, Lianne is de enige kleindochter, vandaar.”
Het 110.00 x 11.45 x 3.55 metende schip heeft een tonnenmaat van 3117 en is uitgerust met spudpalen. Die heeft De Wachter nog niet eerder gehad: ‘een onbeschrijfelijke luxe’ zegt hij.
Het schip heeft verder nog een overdruksysteem zodat er ook geconditioneerd vervoer mee kan worden aangenomen. De kwaliteit en uitrusting van de machinekamers is in overeenstemming met het overige van het schip. Dolderman plaatste een ‘lange slag’-motor, een Caterpillar C1312 van 1830pk en in het voorschip staat een type C600 voor de dienstverlening aan de Verhaar boegschroefinstallatie.
Als we het geheel in ogenschouw nemen zien we een mooi en uitermate betrouwbaar schip en
een Joseph De Wachter die zeer content is met het schip en er met veel plezier zijn reizen zal gaan aanvangen.
(Hans Heiligers)