Met de Peter Jaegers heeft rederij Jaegers uit Duisburg er een nieuwe dubbelwandige type C-tanker bij. Het schip is op 17 juni in familiale kring in Keulen gedoopt.
De Peter Jaegers is vernoemd naar de grootvader van de huidige directeur dr. Gunther Jaegers. De tanker is 85,95 meter lang en 9,60 meter breed. De maximale diepgang bedraagt 3,05 meter.
(foto’s Reederei Jaegers)
Het schip heeft vijf gecoate ladingtanks met een capaciteit van 1.881 m³ en twee resttanks. De tonnenmaat bedraagt 1.626 ton.
Met een kruiplijn in ballast van 4,15 meter is de tanker ook geschikt voor de kanalen. De specificaties van de productpompen, de ballast- en de restpomp heeft de rederij aangepast aan haar eigen wensen en ervaringen.
Het casco van de Peter Jaegers is in China gebouwd. De afbouw door TeamCo in Heusden is volgens technisch manager Norbert Kuhlmann zeer professioneel verlopen. “Er is keurig werk afgeleverd, tot in het kleinste detail. Op die manier is het plezierig om af te bouwen.”
De nieuwe tanker is geschikt voor het transport van lichte chemicaliën, maar vervoert – als dat zo uitkomt – ook minerale olie. Na een geslaagde proefvaart op het Vuile Gat ging de eerste reis naar Shell in Wesseling, waar de tanker ging laden voor de Moezel. De familie Jaegers maakte van een tussenstop in de haven van Keulen gebruik om de Peter Jaegers te dopen.
Moderne vloot
Met het schip voegt rederij Jaegers opnieuw een dubbelwandige tanker toe aan haar vloot. De laatste jaren heeft de rederij regelmatig dubbelwandige tankers laten bouwen. Kuhlmann: “We schakelen geleidelijk over op dubbelwandig, maar niet tegen elke prijs. We hebben het casco van de Peter Jaegers, en daarmee het hele schip, tegen een aantrekkelijke prijs kunnen kopen.”
Naast nieuwbouw heeft rederij Jaegers de afgelopen tijd ook zeven enkelwandige tankers omgebouwd naar dubbelwandig. Volgens Kuhlmann is ruim de helft van de vloot inmiddels dubbelwandig. “Het exacte aantal is moeilijk te zeggen omdat we enerzijds met eigen schepen varen en anderzijds particuliere tankers bevrachten.”
Op dit moment laat de rederij geen nieuwe tankers bouwen of bestaande schepen ombouwen. Volgens Kuhlmann ligt de klemtoorn op het verantwoord uit de vloot halen van de nog overgebleven enkelwandige tankers. “Bijvoorbeeld wanneer het niet meer de moeite is om nog eens klasse te maken.”
(Sarah De Preter)