Op de werf van De Gerlien-van Tiem in Druten houden we ons netjes aan de regels van het parkeren. Dat houdt in dat we te voet van de parkeerplaats naar de steiger lopen waar het nieuwe mts Banco ligt te ballasten. Over een paar uur vertrekt het schip naar Willemstad om daar de volgende dag te gaan proefvaren en daarmee de benodigde certificaten binnen handbereik te krijgen. De proefvaart voor de werf geeft geen enkele aanleiding om daarover zorgen te hebben.
(foto’s Hans Heiligers)
De zwagers Franky Willems en Stefan Coupé stralen ook allerminst enige tekenen van zorg uit; ze zijn aan elkaar gewaagd. Als we met het tweetal kennismaken op het achterdek van de Banco is het binnen de kortste keren schuddebuiken van het lachen. Zowel Gerard Admiraal als uw verslaggever krijgen wel het nodige over zich heen maar dat nemen we voor lief. In combinatie met de vandaag in de statistieken bijgeschreven nieuwe tropische dag zijn we blij met het voorstel van Franky om de rest van het gesprek in het stuurhuis te voeren. Daar hebben we absoluut niets op tegen: we hoorden de airco al zachtjes roepen.
Ondanks de grote ruimte heeft de koeling voldoende capaciteit. Franky vindt het goed dat wij hem Frank noemen. Daar is hij al aan gewend; alle Hollanders doen dat al jaren. Wij blijven in stijl zoals u aan het begin van de volgende zin leest.
Franky legt uit dat hij is getrouwd met Sheila Pius en haar zus Sandy Pius met Stefan. De ouders van de zusjes, Gaston Pius en Josiane Geffens, zijn geen onbekenden in de binnenvaart, De familie bezit vijf duwboten, twintig duwbakken.
Déja vu
Bij het aan boord gaan hadden we al een déjà vu voor wat betreft het schilderwerk en de styling. Nu weten we het zeker: dat zagen we dus eerder bij Gregory Courtois op het mts Artega, die ook bij De Gerlien – Van Tiem werd gebouwd. Samen met de Carrera bezorgt het de vlootlijst van de familie Pius een vermelding van drie tankschepen.
Gaston, Franky en Stefan hebben lang nagedacht over het ideale schip dat ze wilden bouwen. Door omstandigheden hadden ze er ook ruim de tijd voor. Aanvankelijk dateerden de eerste plannen van medio 2007 toen ze de markt verkenden voor een nieuwbouw. Buiten hun invloed trad er enorme vertraging op die uiteindelijk resulteerde in een frustratie. De familie heeft toen het ontwerp voor de bouw van een nieuw casco in eigen hand genomen.
Met de onderliggende tekeningen van Inec kreeg Damen in Servië vorig jaar de opdracht het casco onder Lloyds-klasse te gaan bouwen. Tijdens de bouw is de familie Pius in verschillende samenstelling meerdere malen naar de werf afgereisd. De familie had er tijdens de bouw ook een eigen surveyor, Edward Verberght.
Heel wat energie
Halverwege maart kon de kwaliteit van het geleverde casco ook op de werf in Druten worden bekeken, toen het schip daar werd afgemeerd aan de afbouwkade. Vooral omdat de familie daar reeds eerder had afgebouwd, geeft dat een extra tintje aan de samenwerking.
De kapitein van de Banco kent zijn schip inmiddels door en door. Vanaf het moment dat het casco bij De Gerlien arriveerde, is Richard Pols bij de afbouw betrokken. Hij verbleef in de schipperswoning op de werf. Pols heeft op het schip een eigen ruime woning en de stuurman kan hetzelfde zeggen. Op het voorschip is nog een derde woning voor twee matrozen.
De afmetingen van het mts Banco zijn 110 x 11,40 x 4,04 meter, het heeft een draagvermogen van 3.458 ton en een tankinhoud van 4.200 m3. Het schip heeft elf gecoate tanks, een dubbel leidingsysteem en is ingericht voor vervoer van twee partijen. De spiralen kunnen op stoom van buitenaf worden aangesloten. Het schip is uitgerust met Marflex-deepwellpompen. De Caterpillar-generatoren leveren heel wat energie. Voor het pompbedrijf maar liefst 680 kVA, een tweede set levert 107 kVA (tevens noodstroom) en de laatste is goed voor 80 kVA. In de machinekamer staat nog meer geel: een Caterpillar 3512P van 1830 pk. Ook voor dit schip is gekozen voor een boegschroefinstallatie van De Gerlien.
Voordelige boegschroef
Juist als we denken dat we nu met een serieus gesprek zijn aangeland, zegt Franky: “We hebben gekozen voor de meest voordelige boegschroef…en die kan alleen voor bakboordmanoeuvres worden gebruikt, maar dat nadeel nemen we voor lief.”
Ondanks de airco loopt de temperatuur op van het lachen. Geweldig dat deze mannen bij het woelige ondernemersklimaat hun gevoel voor humor niet verliezen. Als we Stefan Coupé vragen wat hij als man van de duwvaart voor een tankschip voelt worden als eerste de schouders opgehaald. Daarna horen we dat hij de techniek bewondert maar dat zijn hart toch verbonden is aan de duwvaart.
Het schip gaat varen voor RTR Barging, dat nauw verbonden is met Wiljo uit Antwerpen. En daar heeft Gaston Pius dan weer nauwe banden mee, die teruglopen tot aan zijn eigen grootvader die, hoe zou het ook anders kunnen, ook de naam Gaston droeg.
(Hans Heiligers)