- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe Donau kiest zee

De Donau kiest zee

- Advertentie -

Delen

Op 21 mei presenteerde Rederij Wanmar uit Zwijndrecht het in Bulgarije gebouwde ms Donau aan publiek. Voor deze open dag lag het 8.050 ton grote shortsea-schip afgemeerd bij bunkerservice Nobel aan de Uilenkade. Onder belangstelling van honderden gasten en speciale aandacht van moeder Annie van Veen doopte Cisca Hartman vanaf de partyboot Tourmalijn de Donau met volle toewijding, waarvoor zij een donderend applaus kreeg.

In 2004 stak Jan van Veen met zijn partners John Hartman en Naftali Blokzijl met drie andere nieuwbouwgeïnteresseerden de koppen bij elkaar om vier identieke schepen te bestellen. Na verschillende werven in Europa en China te hebben benaderd, werd met Rousse Shipyard JSC in Bulgarije een contract getekend.
De schepen hebben als afmeting 128,45 x 15,87 x 6,80 meter. De holte is 9,90 meter. Het casco werd ‘gesleept’ bij het Marin en liep tijdens de proefvaart met 3.000 kW MAK versterkt door een 3,85 diameter Schottel-schroef 14,95 mijl. Ms Donau kiest zee met de vlag van Bevrachtingskantoor NedNor in de mast.

Geduld
Jan van Veen vertaalde voor de gasten zes jaar in vijf minuten: “Na het tekenen in 2005 van een intentieverklaring om vier schepen te bouwen met een optie voor twee, tekenden we in september van dat jaar te Delfzijl het definitieve bouwcontract. In 2009 was er echter nog geen schip afgeleverd.”
“In 2010 liep de Meridiaan voor Cees Schot en Boomsma Shipping met de Frisiana van stapel. Nu, bijna zes jaar na contractdatum, ligt onze Donau hier en dat is niet in de laatste plaats te danken aan de loyaliteit en standvastigheid van John en Cisca, Naftali en Femke. De realisatie van dit schip vergde veel geduld. Wij bedanken de mensen op de werkvloer van Rousse Shipyard die soms maanden op loon moesten wachten voor hun geduld. Wij bedanken onderaannemers en toeleveranciers voor hun geduld. Wij bedanken de Rabobank, met name Peter Maat die telkens weer de financiering moest verlengen of vernieuwen, voor het geduld.”

 

(foto’s Johan de Witte)

Jan besloot met: “Als je jong bent, een gezin hebt gesticht en de wereld om je heen in volle gang is, je vrienden veel geld verdienen en volop aan hun toekomst werken, terwijl bij jou niets gebeurt en toch de moed er in houden, getuigt dit van karakter. Goede vaart, John en Naftali, bedankt voor jullie geduld en vertrouwen.”
Met de filosofie van ‘niets is zomaar’ kreeg Jan van Veen als ‘stuurman’ van Wanmar BV door John en Naftali een schilderij aangeboden van het ms Donau. De bevriende kunstenaar Dick Ursinus gaf in olieverf het general plan in het water weer, bouwsecties vormen de achtergrond. Aansprekende kunst met ‘hart en ziel’, waaruit inspanning en sympathie spreken.

Genieten
De maiden voyage ging van Taupse in Rusland naar Iskendrun in Turkije. “De eerste mijlen door de Bosporus waren genieten.”
Hierna in ballast naar het Griekse Itea om te laden voor Duinkerken. Leeg en naar de Uilenkade waar op het moment dat we voor de gangway staan de mannen van Nobel nogal wat spullen aan boord hijsen. Het meeste had Nobel al per container naar Rousse getransporteerd.
We duiken direct de machinekamer in waar de 6-cilinder MAK als een eiland in een zee van equipement ligt. Het HFO-brandstofsysteem is hier dubbel uitgevoerd. Voordat Brest wordt gepasseerd, schakelt de Donau binnen dertig minuten over van high naar low sulfer.
Het schip heeft een zeer scherp gelijnd model waardoor leidingen voor een gedeelte aan het plafond hangen in plaats van onder de platen. De ‘spaghetti’ aan apparatuur en afsluiters is gecompliceerd werken, zeggen we tegen de Oekraïense machinist, die minzaam lacht en laat weten dat ieder zijn vak heeft.
We klimmen langs een comfortabele keuken/pantry en ruime, degelijk betimmerde accommodaties naar de brug waar John, Naftali en Jan aan een biertje zitten. Op deze van-boord-tot-boord-brug met wing-besturing wandelen we eerst even langs de ongeveer 8 meter brede lessenaar, vol met navigatieapparatuur van Sam Electronics. “We zijn er blij mee”, zegt John.
Het 11000 kuub grote ruim wordt nog voorzien van nog een zogeheten holdcleaner. Het is een nieuwe vinding van Wanmar, Boomsma Shipping, Schot Scheepvaart en ontwikkeld door Coops & Nieborg om het ruim te wassen. De installatie heeft een roterende borstel, die in zijn geheel aan de luikenkraan worden bevestigd. Door de luikenkraan naar het voor- en achterschip te bewegen kan de cardanisch opgehangen borstel het gehele ruim snel en efficiënt reinigen. De installatie wordt van een veilige plek op de luikenkraan bediend.

Geen golfje aan de kont
“Alles werkt, prima reis gehad en geen storingen. We houden geen golfje vast en het schip loopt en manoeuvreert verrassend goed. De ‘ijskap’ over het voordek is een plus voor de Baltic. Het casco is zwaar geconstrueerd, wat de 3.084 ton lege waterverplaatsing wel bewijst. Als nummer drie van een serie heb je het voordeel verbeteringen aan te kunnen brengen. Onze eigen praktijkinbreng zien we terug in diverse uitvoeringen.”
“Een vaste surveyor voor het ijzerwerk en één voor machinerie hielden veranderingen voor ons in de gaten. De laatste vier maanden waren we permanent aan de werf en hebben we met name de constructie en de installatie van de HFO-­apparatuur nog zodanig kunnen ombuigen dat het comfortabel werkt.”

Indrukwekkend
John Hartman, na de zeevaartschool al in ‘92 aan boord van de Zwarte Meer, en Naftali Blokzijl, die nauwelijks 18 jaar was en bij de Vios van de familie Mastenbroek aan het roer stond, hoeven zich niet te vervelen. Hun enthousiasme over de Donau zegt dat ze blij zijn dat er weer gang inzit. Van het thuisfront krijgen ze wind in de zeilen.
Wim de Wit, Dordtenaar en ooit nog even op de 300 ton grote coaster Juliana gevaren alsook reeds ‘duizend jaar’ kameraad met Jan, laat op de 80 m² grote brug weten dat hij de Donau indrukwekkend vindt. Het behoeft geen uitleg als Jan van der Loos – eveneens bezoeker en oude vriend van Jan van Veen – na bezichtiging weer aan de gangway staat en zegt: “Je hoort zes jaar lang het verhaal over problemen om een groot schip te bouwen, en dan ga je kijken…mijn ‘pet af’!”

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -