- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Nomadisch III: veiligheid boven alles

Mts Nomadisch III: veiligheid boven alles

- Advertentie -

Delen

Het ritje in de spits naar de IJsselwerf in Capelle aan den IJssel zet ons voor de dagelijkse files rond de Van Brienenoordbrug weer terug in de tijd van voordat de zomervakantie aanbrak. Vanaf nu weer een kwartiertje extra plannen als je een strakke afspraak hebt. De portier van de werf is even vriendelijk als altijd en zet met een gastvrije zwaai de rood-wit gestreepte boom in de hoogste stand en maakt daarmee de toegang naar de schaarse parkeerruimte voor ons vrij.

Op de werf is het een en al bedrijvigheid. Lassers zitten op hun knieën aan dek een verbinding te maken waarop ze levenslang garantie verlenen. Een eindje verderop knipt iemand de juiste ronding in een flinterdunne aluminium omlijsting van een isolatie. Twee mannen gaan als in een pas de deux in tegenovergestelde richting een bout en een moer te lijf met hetzelfde grote formaat ringsleutel voor het vastmaken van een koppelstuk van een leiding. Net als het klinken is dat een klus die je niet alleen kunt.
Op het stuurhuis steekt een dieprood logo met de kunstig gevormde letters K en S goed af tegen het roomgeel van het stuurhuis van het gloednieuwe mts Nomadisch III. Op een chique transparant naambord tegen de buitenzijde van de woning kun je teruglezen waarvoor die K en de S staan: Tineke Kuiper en Taeke Smith. Rond de definitieve oplevering is Taeke druk met een aantal punten die nog met de werf moeten worden afgestemd. Gerard Deen is eveneens aan boord en is meteen bereid ons alles te vertellen wat hij van het schip weet. En dat is veel.

Scheldehuid
Gerard heeft met zijn partners binnen 3D (Gerard Deen, Wim Driessen en Alexander Durinck) drie casco’s laten bouwen in China. Het eerste dat daarvan in de vaart kwam was het mts Achilles. Alle schepen zijn onder Lloyds-klasse naar ontwerp van Rensen/Deen gebouwd in Yiangduj (China), op de Jeirui Shipyard.
De schepen zijn alle 110 x 11,45 meter en hebben een diepgang van 3,73 meter. Op het bord van de Nomadisch III rechtvaardigt dat een vermelding van 3150 ton. Verder kenmerken de schepen zich door een correcte uitvoering van de bouwtekening die naast de dubbelwandigheid eveneens een Scheldehuid aangaf. En met een kennersblik in de ogen zegt ‘Apollo’ Deen: Dat is uniek voor schepen met deze lengte.”

Blusmonitoren
Tussendoor vertelt Deen dat hij over enkele dagen naar China vertrekt voor een laatste inspectie van een serie schepen die naar Nederland zal worden verscheept. Daaronder bevindt zich ook Deens nieuwste schip van 110 x 16,20 meter. Met dat schip zal Deen de proef met dual fuel gaan aanvangen. Wij zullen u op de hoogte houden van dit project waarbij Caterpillar is betrokken.
Deen is altijd met innovaties bezig of bouwt ze nog verder uit. Altijd liggen de accenten op veiligheid. Al zijn schepen hebben bijvoorbeeld een alarmvoorziening voor onverhoopte storingen in het elektronisch circuit van de bediening van masten en de kolom van het stuurhuis. Ook de generatorsets van de Nomadisch III zijn zodanig schakelbaar dat bij uitval een parallelcircuit ontstaat met de overige sets waardoor bediening van de boegschroef en de pompen blijft gewaarborgd. Ook hier voert veiligheid de boventoon.

Op vier plaatsen aan dek staan mini-blusmonitoren opgesteld. (foto’s Jochem Bruijninckx)

Dat zien we even later opnieuw als hij ons het schip showt. Op vier plaatsen aan dek staan mini-monitoren opgesteld. Deen verzon een inmiddels goedgekeurde vervanging van de verplichte uitrol van brandslangen tijdens laden en lossen. Een kort stukje brandslag is op de drukleiding aangesloten. Een naar alle gewenste standen instelbaar straalpijp kan met twee vingers worden vergrendeld waarna de bemanning de handen vrij heeft voor zaken die op dat moment belangrijker zijn. De mini-blusmonitoren zijn ondertussen in ruime aantallen geproduceerd en te bestellen bij Polmai in Barendrecht.

Donker plafond
Het mts Nomadisch III heeft een dubbel leidingsysteem en telt vijf royale tanks. De Marflex-pompen en de Veth-Jet boegschroef worden gevoed via een Scania-generatorset met een capaciteit van 557 kVA. In dezelfde ruimte staat nog een set van Sisu die goed is voor 120 kVA. De hoofdmotor is een Mitshubishi S16R die door Koedood wordt gegarandeerd voor 1700 pk bij 1600 toeren.
Als we de door Willemsen geleverde lessenaar staan te bekijken in het stuurhuis, komt er iemand van de werf met de aankondiging dat de scheepsbel is gearriveerd. Taeke Smith heeft een fantastisch idee uitgevoerd in het stuurhuis. Van huis uit heeft een stuurhuis anno 2010 een onvoorstelbare hoeveelheid goedgekeurd glas waarmee overdag voldoende licht vrije toegang heeft. Tegen een donkere achtergrond reflecteren die ramen alle witte vierkante meters die vanaf witte plafonds worden gespiegeld. In de avond en nacht is dat zelfs nog meer het geval.
Door het plafond met donker gekleurde materialen te laten uitvoeren verdwijnt de hinderlijke spiegeling in ruiten en op de instrumenten.
Over enkele dagen zal Smith de werf kunnen verlaten om met de Nomadisch III een nieuw hoofdstuk te gaan schrijven en zijn reizen te maken binnen het contract dat Deen elders voor hem tot stand bracht.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -