- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouw‘China Combinatie’ breidt vloot uit met Mariska

‘China Combinatie’ breidt vloot uit met Mariska

- Advertentie -

Delen

Voor Rederij Mariska Tank is bij VeKa Werkendam de dubbelwandige tanker Mariska afgebouwd. Het bijzondere van deze rederij is dat er maar liefst veertien eigenaren zijn. Op zich ook weer niet zo bijzonder, want dezelfde groep ondernemers, die zichzelf de ‘China Combinatie’ noemt, liet eerder de tanker Damiano bouwen. Een in de woning en stuurhut qua interieur identiek schip met als grootste verschillen de afmeting en de afkomst van het casco. Het casco van de Damiano is afkomstig uit Tsjechië en heeft als afmetingen van 85 x 9,60 meter, terwijl het Chinese casco van de Mariska 110 x 11,45 meter meet. Het schip is op 2 september samen met de tankers Stolt Filia, de Nicky en de Ireen tijdens een open dag gedoopt.

Dochter
De technische afbouwbegeleiding lag in handen van mede-eigenaar Richard Huizenga, die tevens kapitein is op de Damiano. Hij kreeg bij de afbouw ondersteuning van Fred Meijer, de inspirator en afbouwbegeleider van de Currency. Dit schip was onderdeel van een circa 445.000 euro kostende en via de Subsidieregeling Milieugerichte Technologie betaalde proef met de Connect: twee in de lengte gekoppelde 110 meter lange schepen die voeren met een losse kop. Het was een initiatief van Ship Investment Werkendam.
 
De twee bij VeKa ontwikkelde en afgebouwde chemicaliëntankers zijn zodanig geconstrueerd dat ieder schip voorzien is van een druppelvormig model en waarbij, bij het aan elkaar koppelen, deze druppelvorm niet verloren gaat dankzij een automatisch bedienbaar voorzetframe. Door de koppeling van de twee tankers is het mogelijk slechts één schip te laten varen en het andere schip mee te trekken. Vanzelfsprekend kunnen de twee schepen onafhankelijk van elkaar laden en lossen.
Dat geldt ook voor de bijna 3200 ton metende Mariska, die voortgestuwd wordt door een Caterpillar van 1835 pk. Het schip beschikt over een dubbel leidingsysteem en zal voornamelijk op de Rijn te vinden zijn en in Duitsland wat kanaalwerk doen. De bevrachting loopt via Jaegers Combitank uit Rotterdam.
De Mariska is genoemd naar een dochter van mede-eigenaar Bas van der Straaten van Van Straaten’s Assurantiekantoor. De eerder aangehaalde tanker Nicky is genoemd naar zijn andere dochter.

Rederij
Met Bas van der Straaten is een van de veertien eigenaren van de Mariska genoemd. Samen met Ad van Berchum, Leon van Oosterhout en Peter Versluis regelt hij onder de naam Ship Investment onder andere zaken als verzekeringen, administratie, personeel en bevrachtingcontracten. Namens Ship Investment schreef Van der Straaten bij de Kamer van Koophandel de Mariska in onder de naam Rederij Mariska Tank.

Voor de voortstuwing zorgt een Caterpillar van 1835 pk.

De activiteiten van het unieke samenwerkingsverband zorgde ervoor dat de rechtsvorm rederij weer voorkomt in het handelsregister in de provincie Noord-Brabant. Bas van der Straaten zegt tot besluit: “We zijn niet bepaald reders geworden uit luxe. Peter Versluis kon in China voor een mooie prijs tien casco’s bestellen. Hij belegde in Nederland een bijeenkomst, waarna veertien ondernemers besloten zich contractueel te binden. De markt stortte echter in en min of meer gedwongen besloten we toen zelf maar reder te worden.”
“We hebben nog schepen in de verkoop, waarbij een paar met een bevrachtingcontract. We zijn gaarne bereid zelfstandige ondernemers met een eigen inbreng te helpen. Die kunnen als mede-eigenaar van een tanker deelnemen. We vormen een solide club, waardoor de mogelijkheid om een financiering rond te krijgen aanmerkelijk groter is. We hebben nu vijf mooie tankers als varend visitekaartje. Belangstellenden zijn van harte welkom en kunnen contact opnemen met Ship Invenstment Werkendam, telefoon (0183) 67 80 45.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -