In 2008 pakten enkele ondernemers het plan op voor de oprichting van Quadrans Shipping. De participanten van deze onderneming die tankschepen bouwt en exploiteert staan met hun kennis, ervaring en zakelijk talent borg voor het welslagen van dit plan. Uit Werkendam zijn dat Peter en Jan Versluis van de VeKa Groep. Aan de overkant van de rivier zijn het de Dordtse ondernemers Jan-Willem Schöningh, Willem Bakker jr. van Bunker Onderneming Bakker en Dick Schalekamp. De laatste is directeur-eigenaar van Riwal, Europa’s grootste particuliere verhuurbedrijf van hoogwerkers.
De hoofdmotor is een Caterpillar C3512 van 1500 pk. (foto’s Hans Heiligers)
Als uitvloeisel van dat plan begon vorig jaar het mts Quadrans I van Quadrans Shipping aan zijn eerste reis. Begin dit jaar deed mts Quadrans II hetzelfde en nu is de beurt aan, u raadt het al, mts Quadrans III. We gaan aan boord in Werkendam; het schip ligt de laatste weken keurig afgemeerd voor het kantoorpand van VeKa. Daarvoor was het te vinden bij Bijlsma in Lemmer.
Duitse kanalen
Het heeft even geduurd voordat we met Willem Bakker jr. een afspraak konden maken. Door alle nieuwbouwprojecten had hij een meer dan redelijk gevulde agenda. Hoewel hij beschikt over een goed gelegen en mooi ingericht kantoor wil dat niet zeggen dat administratieve taken tot zijn meest favoriete hobby horen. Gelukkig is daar recent verandering in gekomen. Hij heeft de verantwoording voor de administratieve taken overgedragen aan Petra Punt, die onlangs het team van Quadrans Shipping is komen versterken. Vandaar dat Bakker tijd heeft om ons de nieuwste aanwinst van Quadrans Shipping te laten zien: het mts Quadrans III.
Het verschil met de vorige schepen met dezelfde naam is dat dit schip bestemd is voor de vaart op de Duitse kanalen voor bestemmingen tot en met Gelsenkirchen. In tegenstelling tot de andere schepen zal de Quadrans III gaan varen als transportschip voor Tankfracht uit Hamburg. Aan het stuurhuis is al te zien dat het schip een andere kruiplijn heeft dan de Quadrans I en Quadrans II.
Getalenteerd
Het ontwerp van het schip komt van de digitale 3D-tekentafel van het Veka-kantoor achter ons. Het kreeg daar de maten 110 x 11,45 x 3,30 meter. Het casco werd gebouwd in het Bulgaarse Varna.
Het was de wens dat er twee woningen op kwamen voor de getalenteerde bemanning van de Quadrans III. Die bestaat uit Sebastiaan Klunder, Henk van Teylingen, Esli de Boer en zijn partner Iris Dijs. Als we zo vrij mogen zijn, denken we dat Quadrans Shipping heel blij is met deze enthousiaste ploeg. Ze hebben hun intrek genomen aan boord en zijn al vertrouwd met het schip.
Zoals gebruikelijk wordt de binnenhuisarchitectuur voor de vloot altijd toevertrouwd aan Monique Batenburg. Ook aan boord van dit nieuwe schip is zij er weer in geslaagd om veel gezelligheid achter te laten op een manier die het ieder naar de zin maakt. Ze moet alleen de kleine dingetjes nog regelen en dat worden voor haar ongetwijfeld de leukste momenten als afronding van haar derde opdracht van Quadrans Shipping.
Geen heimwee
De Quadrans III is een type C.2.2 schip. Het leidingwerk is enkel uitgevoerd. De tanks zijn met hun spiralen van buitenaf te verwarmen. Er is veel Caterpillar-geel te vinden aan boord. De hoofdmotor is een Caterpillar C3512 van 1500 pk. Ook in het voorschip staat een flink exemplaar, een Caterpillar C18 die goed is voor 365 kVA voor de Verhaar-boegschroefinstallatie en de Marflex-pompen.
Na de rondgang over het schip is het tijd voor de koffie. Willem Bakker senior is ook aan boord en doet gezellig met ons mee. Hij vindt de ‘III’ een geweldig schip geworden.
We vragen natuurlijk of hij geen heimwee heeft naar zijn actieve periode in de tankvaart. Hij heeft altijd graag gevaren maar de enorme stroom papieren, certificaten en controles groeide hem een beetje boven het hoofd en ontnam hem uiteindelijk te veel vaarplezier. Ruim acht jaar terug maakte hij de laatste reis op zijn Anwija. In het begin was het wennen maar achteraf gezien heeft hij geen spijt dat hij is gestopt. Hij komt trouw iedere dinsdag een dagje aan boord.
En iedere keer als de jongens vragen of hij een reisje mee doet, geeft hij steevast hetzelfde antwoord: “Een dagje vind ik leuk maar geen complete reis.”
Willem Junior vindt het nog steeds elke dag leuk en zijn compagnons binnen Quadrans Shipping hoeven niet bang te zijn dat dit snel zal veranderen: nog steeds zit de vaart zit er goed in bij Willem.
(Hans Heiligers)