- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNoordzee op ‘stil water’

Noordzee op ‘stil water’

- Advertentie -

Delen

De Noordzee is 5 meter korter dan de 135 meter lange Zuidzee en draagt tot 3 meter diepgang beter. Met twee Veth Z-drives (1,40 diameter) aangedreven door twee maal 1000 pk van Caterpillar loopt de Noordzee met 3000 ton 19,6 kilometer per uur. Ondanks zijn gevuld postuur houdt het schip geen liter water vast. Decibels duiken historisch laag. Manoeuvreren doet de tanker subliem; geen cavitatie of geknetter onder de kont, en dat is in de taal van onze zuiderburen nogal ‘straf’.

In de eb-en-vloedbeweging van de economie liggen de Noord- en de Zuidzee deze dag (10 juni) in Vreeswijk even op ‘stil water’ tussen natuur aan het betonnen blok. Gisteren leeg in Amsterdam, de telefoon rinkelt niet. Afwachten in de Trendco-wachtkamer. Voor ons gelegenheid aan boord te klimmen.

De Noordzee en de Zuidzee zij aan zij. (foto’s Johan de Witte)

Direct omschrijven Pascal en Yves Bauwens de taalkundige, communicatie- en boekhoudkundige eigenschappen van hun zuster Vicky als onmisbaar voor de Noordzee. Voor de nog in aanbouw zijnde Oostzee is dat op het ogenblik de grondlegger van de firma Roland Bauwens. Waar hij is, is ook Georgette, die altijd is begaan met interieur van de schepen. Een lang op elkaar ingespeeld team, dat werkt en helpt waar nodig. De Zee-schepen hebben iets met en van elkaar. Evenals de familie Bauwens, zo begrijpen we voor het gesprek op deze nieuweling komt.

Perfecte maatvoering
De Noordzee is het basisontwerp van de Zuidzee en is 130 x 11,45 meter en meet ondergeijkt 4230 ton. Het casco arriveerde vanuit China in gezelschap van twee andere casco’s aan dek van een Jumbo-zwareladingschip in Rotterdam. Pascal Bauwens nam voor de realisatie van dit casco direct contact op met een Chinees handelshuis.
Pascal vloog tijdens de negen maanden durende bouw zo’n zeventien keer naar China voor survey. De Chinese omgangs- en onderhandelingsvormen op de werkvloer leerde hij van de expert op dit gebied: Richard Pols. Het is een bijzondere inspanning om op een Chinese werf een schip te bouwen dat de gewenste kwaliteit heeft en volledig overeenstemt met de tekening. Met een Chinese voorman even bijpraten aan dek of boven de tekening is lastig.
Pascal kreeg hier hulp van Willem Moelker, de baas van Lloyds Register Shipping Asia. LRS stuurde surveyors die het project op de juiste manier in de spanten zetten. De perfecte maatvoering, het laswerk en de strakheid maken dit zichtbaar. Bij het ontwerp is goed gekeken naar de lengte en het model van het achterschip, in combinatie met kubieke meters in het ladinggedeelte. Hierdoor ligt de Noordzee bij volle tanks gelijklastig. De dekhuisbreedte laat slechts een gangboord van 40 centimeter op het potdeksel om de ramen te lappen.

Manoeuvreren
Op het royale achterdek zijn twee servicedeksels, waardoor de machinekamer-equipement volgens Yves Bauwens in een kleine halve dag op zijn plaats gezet is. Over het manoeuvreren wordt Yves, die op deze Noordzee vaart, een beetje lyrisch.
Dit wordt voorstelbaar als hij achter een chique zwart gemoffelde stalenlessenaar de werking uitlegt van de Veth-besturingsstick. Met een druk op de knop worden de Veth-Jet kanalenkopschroef en twee Z-drives synchroon gekoppeld. Wanneer de joystick in een 90 graden-stand ten opzichte van de kiellijn wordt gedrukt, werken de voortstuwingsbronnen zodanig samen dat het schip exact dwars uitgaat. Deze manoeuvre is in principe over 360 graden uitvoerbaar. Ook onafhankelijke bediening is mogelijk. Zo wordt manoeuvreren met een tanker een attractie.
De Z-Drive-huizen van Veth zijn gestandaardiseerd, hetgeen betekent dat een huis voor de binnenvaart korter is, maar van eenzelfde constructie als bijvoorbeeld de 6 of 8 meter lange behuizing voor een offshore-installatie.
De achtermachinekamer op de eerste twaalf spanten laat een grote technische ruimte vrij waarin koelers en airco zijn geïnstalleerd. Aan dek ligt een enkel leidingsysteem. Dat wordt samen met de zeven Bornemann-pompen gemanaged door een geautomatiseerd los- en laadsysteem van European Pump Servicesrk. Dit EPC-systeem is intelligent, heeft onbegrensde mogelijkheden en is simpel bedienbaar.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -