- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwNieuw Morgenster is meter breder

Nieuw Morgenster is meter breder

- Advertentie -

Delen

Voor de tweede keer binnen een jaar nam Pieter de Waardt een nieuwe Morgenster in gebruik. En waar de eerste van 2009 met zijn afmetingen van 86 bij 9,50 meter al behoorlijk uit de kluiten gewassen was voor een beunschip, doet De Waardt er met de nieuwste Morgenster nog een schepje bovenop. Want deze Morgenster is een meter breder.

De nieuwe Morgenster is een geheel eigen ontwerp in opdracht van De Waardt. (foto Jan Johan ten Have)

Pieter de Waardt is niet alleen beunschipper, hij is vooral ook specialist in scheepsbouw. Zo bouwde hij vorig jaar een aantal casco’s, die hij allemaal doorverkocht, zoals de Tenax en de Meteoor. Het gaat in alle gevallen om beunschepen van 86 bij 9,50 meter. De vorige Morgenster deed hij ook van de hand, aan zand- en grindhandel De Zandhaas in Utrecht, die het schip nu onder de nam Zandster in de vaart heeft.
De nieuwe Morgenster is echter een ander verhaal. Met dit schip wil De Waardt voorlopig blijven varen. Over het formaat vertelt hij: “Iedereen doet aan schaalvergroting; dus wij ook. Bovendien is dit schip zo ingericht dat het drie breed containers kan laden als het nodig is. Maar dat ligt vooralsnog niet in de planning, het is de bedoeling dat we met dit nieuwe schip zand gaan varen.”

Markt
Waar enig economisch optimisme hier en daar voorzichtig de kop opsteekt, denkt De Waardt dat het herstel nog wel even op zich laat wachten: “De tijd is niet goed. Dit wordt een zwaar jaar voor veel schippers. Waar alle vervoerscapaciteit een paar jaar geleden nog werd benut, is er nu sprake van behoorlijke overcapaciteit.”
Wat dat betreft is de markt in de beunvaart volgens hem nog behoorlijk florissant: “Het is een kleine, afgesloten markt waarbinnen het werk redelijk doorgaat. Als ik naar onze eigen bedrijfsvoering kijk, zie ik voldoende vraag. Zodra we dit schip in gebruik nemen kunnen we gelukkig meteen aan de slag.”

(foto De Binnenvaartkrant)
 

De nieuwe Morgenster is een geheel eigen ontwerp in opdracht van De Waardt. Als basis diende de vorige Morgenster, waarop is doorontwikkeld. Het nieuwe beunschip is niet alleen groter en geschikt voor drie breed containers, met het eigen laadsysteem kan op twee verschillende hoogtes worden geladen. “Hiermee waren wij in 2001 de eerste en inmiddels zie je dit op vele schepen.”

Drenth
Het casco van de nieuwe Morgenster is gebouwd in het Russische Rybinsk. De afbouw vond plaats bij scheepsreparatiebedrijf M. Drenth in Zwartsluis.
“Net als de vorige’’, zegt De Waardt. ,,Ik loop hier inmiddels een jaar bijna volcontinu rond. Het bevalt me hier uitstekend. Alles is bespreekbaar en de mensen zijn hier heel toegankelijk.”

(foto Jan Johan ten Have)

De Morgenster wordt aangedreven door een 1270 pk sterke Mitsubishi en de door Snijder Hasselt geleverde boegschroef heeft een 450 pk sterke Daf als krachtbron. Voor de stroomvoorziening aan boord zijn twee John Deere-generatoren van 30 en 60 kVA verantwoordelijk.

Bijzonder aan boord van de Morgenster is het RVS-werk, onder meer de vleugels en het hekwerk. Dit is allemaal handmatig gemaakt door Theo Veenstra van RVS Styling uit Ureterp. Tot grote tevredenheid van De Waardt: “Hij heeft er heel mooi werk van gemaakt. Alles is rond afgewerkt, je kunt echt zien dat dit is gemaakt door een vakman.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -