Vorige week werd het nieuwe mts Voerendaal van VT in de vaart gebracht. Als onderdeel van het nieuwbouwprogramma van VT en in de praktijk als vervanger van het mts Venray dat onlangs verhuisde naar Panama. “Aan boord van de Voerendaal is alles state-of-the-art”, aldus de directeur van VT, Niels Groenewold.
Het nieuwe mts Voerendaal van Verenigde Tankrederij meet 110 bij 13,50 meter en heeft een laadvermogen van 4.200 ton. Het schip wordt ingezet in de standaardbunkeringen. Deze nieuwbouw maakt deel uit van het grote nieuwbouwprogramma van VT, waarmee vrijwel de gehele enkelwandige vloot is vervangen door dubbelwandige tankers.
AIS
Jarenlang hield de huidige directeur van VT, Niels Groenewold, zich voornamelijk bezig met de begeleiding van de vlootvernieuwing. “Dat is nog steeds mijn ding. Ik houd me er veel mee bezig.”
De Voerendaal heeft alle state-of-the-art instrumenten aan boord. “Alles wat op de Europort 2009 beurs te zien was, is in de Voerendaal verwerkt: nieuwe radarsystemen en voor de meeste onderdelen betekent het een doorontwikkeling van bestaande concepten.”
In één opzicht is er sprake van een echte noviteit, maar de beslissing daarover werd niet door VT gemaakt, maar door Alphatron
Marine. “Alphatron heeft besloten dat de officiële blackbox uit de zeevaart nu wordt gebruikt op binnenschepen. Het is een robuuster sys¬teem – duurder ook. De reden is dat alles aan boord steeds gecompliceerder wordt. Alles aan boord wordt opgenomen. Nee, niet de gesprekken in de stuurhut.”
VT was één van de eerste rederijen met AIS-transponders aan boord van de nieuwe schepen. Niels Groenewold: “Ik vind het een goede zaak dat alle schepen worden voorzien van AIS. In het donker op de rivier weet je dan precies wat er voor je uit vaart. De communicatie wordt er veel doelgerichter door. Maar het werkt pas echt goed als je het allemaal hebt.”
De Voerendaal bij Olthof in Capelle aan den IJssel. (foto’s MGR)
Panama
De Voerendaal vaart nu op het contract dat voor het mts Venray was gesloten. De Venray is net als het mts Vaals in september naar Panama vervoerd, waar VT een aparte onderneming heeft opgericht: VT Shipping International. Dat bedrijf zet de twee tankers in bij de bunkering van zeeschepen aan beide zijden van het Panamakanaal. “Dat werkt goed, nu. Alles is precies gegaan als gepland. Op 28 september zijn de schepen gelost bij Panama en sindsdien zijn ze actief.”
Het is een uitgebreide operatie geweest om de schepen te prepareren. “Dat is niet iets dat je bedenkt en dan twee dagen later uitvoert. De schepen moesten worden aangepast, je moet over de juiste mensen beschikken – zowel hier als lokaal. En daar komen dan nog de inspecties bij. Je hebt te maken met lokale regelgeving maar ook met zeevaartregels.”
“Nergens ter wereld kennen ze binnenschepen in de bunkers. Het zijn altijd zeeschepen. Dat betekende heel veel aanpassingen, in de navigatieapparatuur, de ontluchting en de motoren en generatorsets die moesten worden voorzien van de nodige certificeringen.”
En juist die certificeringen maakten het in zekere zin een riskante onderneming. “Je investeert maar je weet van tevoren niet of het zal worden goedgekeurd.” Toch kwam VT niet voor grote verrassingen te staan. “We hadden ons huiswerk gedaan.”
Duo registration
“De schepen hebben nu een duo registration: in Nederland als binnenschip en in Panama als zeeschip. Daar zitten soms grote verschillen tussen. De ontluchting moet voor de zeevaart 75 centimeter boven het hoogste dek, voor de binnenvaart slechts 50 centimeter. De marifoon heeft een veel sterker signaal. De motoren voldoen aan de normen van de CCR – die zijn in de binnenvaart strenger dan in de zeevaart – en van de IACCP. Soms moet je uitgebreid uitleggen dat als ze aan de CCR-normen voldoen, ze ook aan de andere norm voldoet.”
Er zijn ook wat kleinere ongemakken als een binnenschip van ‘hier’ elders ter wereld wordt ingezet. “Ze hebben daar 110 Volt. Als je een nieuwe wasmachine nodig hebt, moet die uit Europa komen. Maar goed, daar kom je wel overheen. Het is allemaal oplosbaar. Net als de taal. De laad- en losinstructies hebben we laten vertalen in Engels en Spaans. Omdat volgens voorschrift steeds zes man aan boord moeten zijn, zijn de woningen ook naar zes mensen uitgebreid.”
Bestellingen
De volgende tanker voor VT heeft een vergelijkbare omvang als de Voerendaal. “Die wordt in China momenteel geladen voor transport naar Nederland.” Daarna volgt de 150 meter lange Vorstenbosch, die de vlag van ‘grootste binnenschip ter wereld’ over kan nemen van de Vlissingen. Een schip dat al in 2006 werd besteld. “Het casco is nu dan klaar. We verwachten het in april hier.”
Niels Groenewold blijft optimistisch over de kansen van het grote schip. “Het blijft niet altijd slecht. Het gaat wel weer goed komen. Zeker in de Rotterdamse haven. Ik ben geen econoom, maar als je kijkt naar hoe het gegaan is na de Tweede Wereldoorlog…we hebben elf recessies gehad, maar niet één duurde langer dan zestien maanden. Het ging nu wel heel hard, maar wat snel daalt, kan ook weer snel stijgen.”