- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEen prettig 'Sustento'

Een prettig ‘Sustento’

- Advertentie -

Delen

Sustento is het Spaanse woord voor levensonderhoud. Een logische en goed in het gehoor liggende naam voor een multifunctioneel, 5557 ton metend schip dat onlangs voor eigenaar Rudy Schouten aan het Antwerpse dok 138 is afgebouwd bij GSP. De naam wordt wat bedenkelijker als blijkt dat het voor Spanjaarden ook Bargoens is voor ‘alles is geoorloofd om aan brood te komen’. Rudy Schouten gaat er echter vanuit dat de markt straks weer aantrekt en dat de Sustento op een eerlijke manier in zijn levensonderhoud en dat van zijn bemanning gaat voorzien. De Sustento gaat varen voor Dap Barging en kan met zijn afmeting vanen 135 x 14,20 meter behalve bulk ook 421 TEU per keer vervoeren.

Interieurarchitect Joke Holvoet ontwerpt lessenaars met vaak gedurfde ideeën die individualiteit en persoonlijkheid uitstralen. (foto’s Jan Hoek)

Rudy Schouten startte als zelfstandig schipper in 1992 met een schip van 75 meter. Dat schip werd opgevolgd door uit de vaart gekochte schepen van achtereenvolgens 100 en 110 meter. In 2007 was het eerste nieuwbouwschip (110 x 11,46 meter) afgebouwd bij GSP. in Antwerpen. De samenwerking en de geleverde kwaliteit waren zo goed dat Schouten niet lang na hoefde te denken waar hij zijn nieuwe schip zou laten bouwen.
“Het is aan het Antwerpse Binnenvaartcentrum bij dok 138 zeer relaxed afbouwen; er vallen maar heel weinig onvertogen woorden en gemaakte afspraken worden nagekomen. Als je daar de vrij snelle afbouw en de geleverde kwaliteit bij optelt, dan is GSP voor mij dé locatie om af te bouwen. Daarom is ook mijn tweede nieuwbouwschip bij het Binnenvaartcentrum Dok 138 afgebouwd.”
“Het in 2007 gebouwde schip is verkocht aan M. Feneuil en vaart nu onder de naam Ascheron I + II; de nieuwe eigenaar heeft er namelijk een bak aangehangen. Het overgrote deel van de leveranciers en onderaannemers voor de afbouw van de nieuwe Sustento is ongewijzigd gebleven. Als je ergens tevreden over bent, moet je niet wisselen”, stelt Schouten.

Toffe motor
In tegenstelling tot de vorige Sustento beschikt dit schip over twee door Van Wijk gefabriceerde spudpalen. Dat Werkendamse bedrijf leverde ook de compacte ankerlier. “De Sustento is een van de eerste schepen waarop deze mooie, kleine ankerlier is geplaatst. Ook de autokraan, 22 meter hydraulisch uitschuifbaar, is door Van Wijk geleverd.”
“Omdat we goede ervaringen hadden met de leveranciers van ons vorige schip, is het bestek nauwelijks gewijzigd. Er is rekening gehouden met mijn eigen wensen. Ik wilde per se Caterpillar-motoren (2 x 1520 pk); op mijn vorige schip stond ook een Caterpillar en dat is gewoon een toffe motor. Daarbij komt dat Frans D’Hondt uitstekende service verleent”, aldus Rudy Schouten.

“Als er al een aanpassing op het bestek was, dan ging het om details die voor mij belangrijk zijn, maar anderen niet eens zien. Zo heb ik de stand van de radarmast aangepast. Verder wilde ik twee aparte woningen voorop. Ik vaar met buitenlands personeel en ik wil dat bijvoorbeeld Tsjechen en Filippijnen geen last van elkaar hebben. Alleen het toilet en de badkamer moeten ze delen, voor de rest zijn ze met een eigen keuken geheel selfsupporting en zijn er ook geen discussies naar welk tv-programma gekeken wordt.”

Gedurfde ideeën
Belangrijke (mede)speler bij het Antwerpse Binnenvaartcentrum is Elft, het aftimmerbedrijf van William Pauwels. Zijn motto (‘Eerst kwaliteit…, later geen spijt’) dekt ook aan boord van de Sustento geheel de lading. Het is beslist geen toeval dat Elft vorig jaar in het Provinciehuis werd uitgeroepen tot ‘Excellente Onderneming’ van het arrondissement Antwerpen.
Pauwels geeft zijn medewerkers alle vrijheid, als de klant maar tevreden is. Interieurarchitect Joke Holvoet ontwerpt lessenaars met vaak gedurfde ideeën die individualiteit en persoonlijkheid uitstralen. Rudy Schouten zegt verder: “Ze ontwerpt een bijzondere lessenaar, waarbij ze rekening houdt met de wensen van de klant. In mijn geval moest het een moderne strakke lessenaar en woning worden. De timmermannen van Elft vinden het zichtbaar leuk om van begin tot eind bij een project betrokken te zijn.”

Hi-max
De lessenaar is gemaakt van wit gespoten hout met bovenop het materiaal hi-max, een soort kunststof waarbij je geen naden ziet. Het materiaal komt ook voor in de vensterbanken in de woningen. “De tafels hebben een iets donkerder houtmotief gekregen, om het geheel wat warmer te maken. Je vindt de lessenaar mooi of je vindt het veel te modern; ik ben in ieder geval zeer content met het eindresultaat en dat geldt eigenlijk voor het hele schip.”
“Ik wilde met mijn 135 meter lange schip wat meer met vrije tijd gaan varen; dat is op een 110 meter-schip niet te doen. Gezien de economische tijd is dat met het nieuwe schip ook nog niet gelukt. Ik ben er echter van overtuigd dat het in de toekomst allemaal weer goed komt en dan gaat het nieuwe schip op de eerlijke manier zorgen voor een prettig sustento.”

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -