- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwStadt Essen is gebouwd voor zware stookolie

Stadt Essen is gebouwd voor zware stookolie

- Advertentie -

Delen

Afbouwcoördinator Harald Schievelbusch weet de route van Duisburg naar Sliedrecht zonder twijfel zonder hulp van een GPS-systeem te vinden. Na de afbouw bij A.A. Vink van de Afra Maria zo’n drie maanden geleden, volgde onlangs de oplevering van de Stadt Essen. Op dit moment wordt in het Roemeense Georghiu de laatste hand gelegd aan het casco van de volgende tanker, die eveneens in Sliedrecht zal worden afgebouwd. De tanker Stadt Essen is gebouwd in opdracht van Harald Schievelbusch, bedrijfsleider bij de in Duisburg gevestigde rederij Intertank, en Manfred Zach van MZ Mineralöl uit Essen. De Stadt Essen gaat zware stookolie vervoeren voor Intertank.

De Stadt Essen is afgebouwd bij A.A. Vink. Toevallig lag daar gelijktijdig de tanker Stad Rotterdam van Johan Vos.

Een opvallende bijzonderheid is dat de Stadt Essen bij A.A. Vink gelijktijdig wordt afgebouwd met de ernaast gelegen tanker Stad Rotterdam van Johan Vos. Bij navraag blijkt de naamkeuze van de tankers een toevalligheid. Harald Schievelbusch maakt van de gelegenheid gebruik te vertellen dat Essen volgend jaar Culturele Hoofdstad van Europa is. Dat maakt bij Johan Vos weinig indruk, want Rotterdam werd door het Europees Parlement al in 2001 gekozen als Culturele Hoofdstad. De Europese Commissie meent dat een culturele hoofdstad Europese volkeren bij elkaar brengt en speciale aandacht geeft aan de culturele rijkdom van Europese landen.

Net geen 100 meter
Waar de Stad Rotterdam gebouwd is als bunkertanker, is de Stadt Essen geschikt voor het vervoer van zware stookolie. Laatstgenoemd schip heeft als afmetingen 99,90 x 9,50 meter en heeft een laadvermogen van 2081 ton. Schievelbusch vertelt over de maten: “We kunnen nu op de kanalen varen van Hamburg naar de Rijn. Een schip met een lengte vanaf honderd meter mag bijvoorbeeld niet schutten bij Lüneburg.”
Over de afbouw in een moeilijke periode zegt hij: “Op dit moment schepen bouwen is wat goedkoper en de goede tijd voor de binnenvaart komt echt wel weer terug; dat is altijd al zo geweest.”

De MTU-motor levert bij 1600 toeren 1500 pk. (foto’s Jan Hoek)

“Over de afbouw bij A.A. Vink zijn we tevreden. Ik ken het bedrijf al heel lang en het staat sowieso bekend als een goede afbouwer.”
De Afra Maria is inmiddels verkocht aan Tankschiffahrt Schulz uit Rheinberg. Dat schip gaat evenals de Stadt Essen en het nog te bouwen schip varen voor Intertank, een rederij die gespecialiseerd is in het vervoer van zware stookolie. De rederij beschikt over twaalf tankers, waarvan er zes in eigendom zijn. Overigens was Intertank een van de eerste rederijen in Duitsland die een dubbelwandige tanker liet bouwen die geschikt was voor de binnenwateren.

Naam bedenken
Voor het transport beschikt de geheel volgens klasse gebouwde Stadt Essen (type N, gesloten) over negen tanks; in totaal 2200 kuub. Voor het vervoer van zware stookolie is er een thermisch olie-systeem aan boord; de door Aalborg Industries geleverde ketel (1,9 kW) verwarmt de olie tot 180°C.
Rusch-Pumpen Fabrik leverde de ladingpomp die een capaciteit heeft van 550 kuub per uur en ejectorsystemen. Dat bedrijf heeft al meer dan zestig jaar ervaring en is gevestigd in Mülheim an der Ruhr.
In de machinekamer staat een MTU-motor van 1500 pk bij 1600 toeren. MTU Detroit Diesel Benelux leverde ook de keerkoppeling (MM W 7250) en de elektronische motor- en keerkoppelingbediening.
Na de oplevering van de Stadt Essen is het even wachten op het volgende casco. Zodra dat in Sliedrecht aangekomen is, rijdt Harald Schievelbusch ongetwijfeld weer regelmatig blindelings naar Sliedrecht. In de tussentijd kan hij een naam voor dat schip bedenken. Wellicht is Stadt Rotterdam iets, dan is de tanker genoemd naar de stad die in 2001 al culturele hoofdstad van Europa was.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -