- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFamilie Vos trots op de Stad Rotterdam

Familie Vos trots op de Stad Rotterdam

- Advertentie -

Delen

Johan Vos is geboren in de stad Rotterdam en getogen in de wijk Crooswijk. Het is derhalve geen toeval dat zijn tankers de namen Crooswijk en Stad Rotterdam dragen. Onlangs is de derde Stad Rotterdam opgeleverd, die afgebouwd is bij A.A. Vink in Sliedrecht.

Het is al het zesde schip dat Johan Vos met zijn bedrijf Vos Shipbuilding bij de scheepswerf van Bram van Rees laat afbouwen. Een ander bedrijf van familie Vos, Elanja Scheepvaart, genoemd naar echtgenote Angelique en hun dochters Elize (21 jaar en rechterhand van Johan Vos die de exploitatie van de schepen verzorgt) en Jaimy (16). Zij heeft niets met de scheepvaart, maar is bezig met een kapsteropleiding.
Johan Vos wil ook in de toekomst schepen bouwen, vandaar dat er eind dit jaar nog een casco binnenkomt, en voor het management daarvan is Vos en dochters Beheer B.V. opgericht. Johan Vos werkt al jaren met dezelfde afbouwer, een vaste groep toeleveranciers en bemanningsleden die al jaren bij hem op de loonlijst staan.

Eigenaar Johan Vos, kapitein Edwin Kamstra en de matrozen José en Cirio. (foto’s Jan Hoek)

Een bijzonderheid is dat Johan Vos zijn kapiteins na gebleken geschiktheid de mogelijkheid biedt mede-eigenaar van het schip te worden, zonder inmenging of financiering van bevrachters en op basis van 50/50. Dat gebeurt ook met de Stad Rotterdam, waarop Edwin Kamstra per 1 oktober mede-eigenaar werd. “Zo gaat er nog een aantal schepen voor ons varen met jongens van onszelf als mede-eigenaar. Op die manier kan ik voor de mensen die altijd voor mij klaar staan, iets terug doen. Zonder goede medewerkers had ik nooit zo ver kunnen komen”, is Vos’ simpele verklaring.

Dollen
Als ik aan boord van de 2350 ton metende bunkertanker Stad Rotterdam stap, blijkt de stemming onderling zeer goed te zijn. Eigenaar Johan Vos loopt te dollen met de matrozen José (Zé), die al negen jaar voor hem werkt en Cirio (door iedereen Johnny genoemd) die drie jaar in dienst is. Kapitein Edwin Kamstra staat lachend toe te kijken.
Toen het casco uit Rusland arriveerde, vroegen veel mensen zich af of daar nog wel een blinkend schip van gemaakt zou kunnen worden. De bedenkingen hadden niets te maken met de strakheid, die is goed, maar de ‘roestige’ aanblik die je ook wel eens ziet bij creaties van kunstenaars die de weg een beetje kwijt zijn.
Wie nu op het dek rondkijkt, ziet een schip dat met recht een varend visitekaartje van Vos Shipbuilding genoemd mag worden. Met dank aan de matrozen José en Cirio, die daarvoor bergen werk hebben verzet en als het ware als trotse eigenaren aan het verven zijn geweest. Een 28,50 meter lange, door Lagendijk Constructie uit Wemeldinge gebouwde, bunkergiek maakt duidelijk waarvoor de Stad Rotterdam gebouwd is.

Unibarge
“Met de superfunctionele tanker Crooswijk varen we al jarenlang tot volle tevredenheid voor GEFO. Met de Stad Rotterdam gaan we voornamelijk in het ARA-gebied varen voor Unibarge. Eigenlijk ben ik op hun verzoek een schip van 86 x 11,45 meter gaan bouwen, omdat zij daar behoefte aan hebben. Onze tanker is ook bijzonder geschikt om kleinere hoeveelheden van 500 of 600 ton te gaan bunkeren. Unibarge is een rederij waar ik me heel prettig bij voel en de contacten met Daniël Wanders lopen uitstekend.”

De 28,50 meter lange bunkergiek maakt duidelijk waarvoor de Stad Rotterdam gebouwd is.

“Dat is voor mij heel belangrijk; ik probeer de mensen met wie ik ooit begonnen ben en met wie het klikt, bij elkaar te houden. Ik werk samen met toeleveranciers en onderaannemers waar ik al jaren mee afbouw. En met Bram van Rees werk ik al sinds april 2001 samen. Onze kennismaking was wel bijzonder: het anker van de eerste Stad Rotterdam wilde niet vallen en we gingen langs A.A. Vink om het probleem te laten verhelpen. Van Rees komt aan boord, drukt op een palletje, en prompt viel het anker. Het palletje bleek door een van de matrozen ietwat ‘vast geverfd’ te zijn. We hebben met z’n allen hard staan lachen en toen al bleek dat er sprake is van een bepaalde chemie tussen Bram en mij.”
“Hij was voor deze Stad Rotterdam vooral actief in de machinekamer en verder heb ik alles in eigen beheer gedaan. Dat kost ongelooflijk veel energie, maar het was de moeite waard en is zeker voor herhaling vatbaar”, concludeert Johan Vos.

Zwart
In de machinekamer staat als hoofdmotor een MTU (type V4000-12im) van 1550 pk bij 1600 toeren. De zeven tanks hebben een gezamenlijke inhoud van 2620 kuub. Opvallend is dat zowel de woning als de stuurhut strak en modern is waarbij veel gebruik gemaakt is van de kleur zwart. De lessenaar is in die kleur hoogglans gespoten en maakt, net als de woning, een chique indruk.
Johan Vos vertelt daarover: “Ik vind dat echtgenote Angelique zich echt heeft overtroffen als (amateur)interieurarchitect. Bij de eerste nieuwbouwtanker Stad Rotterdam, die wij in 2003 in de vaart hebben genomen, had zij de inrichting van de woning, strak en modern, voor haar rekening genomen en ik had voor de stuurhut een soort jaren 20-stijl bedacht. Beide weliswaar mooi, maar niet echt bij elkaar passend. Op onze tweede tanker Crooswijk, in de vaart gekomen in 2006, heeft Angelique beide voor haar rekening genomen. Een stijl met veel mahonie en zwart.”
“Bij de nieuwe Stad Rotterdam heeft ze zich wederom overtroffen. Ze heeft nu voor de kleuren zwart en grijs gekozen, waarbij veel gebruik gemaakt is van granieten bladen met een grindmotief; heel gedurfd, maar meer dan geslaagd. Het gepolijste natuursteen op de vloer maakt het geheel echt af. Aan dek hebben we alles zo simpel mogelijk gehouden, al is er wel veel roestvaststaal gebruikt.”

Darwin
De Stad Rotterdam zal voornamelijk te vinden zijn in het ARA-gebied. Eigenlijk valt dat in het niet bij het vaargebied van de Stad Amsterdam. Deze clipper is onlangs vertrokken om, 150 jaar na het verschijnen van Charles Darwins boek On the Origin of Species, in het kielzog van de Beagle een wereldreis te maken. De Stad Amsterdam doet op die reis vijftien landen aan en vaart op drie oceanen. Waar Johan Vos op de Stad Rotterdam beschikt over kapitein Edwin en de matrozen José en Cirio, heeft de Stad Amsterdam dertig bemanningsleden aan boord.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -