Op 7 augustus lag de Amazone gereed voor de start aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. Shipyard Trico realiseerde de afbouw in opdracht van Nova Zembla vof. De Amazone is nummer 8 die in 2009 van de band loopt bij Trico en dat valt samen met de oplevering van de tankers North Carolina en South Carolina. Een barbecue ter opluistering van dit nieuwbouwevenement viel bij de vele genodigden in de smaak.
Bijna in de wolken in de 9 meter brede stuurhut. (foto’s Johan de Witte)
‘Grootscheeps’ is een uitdrukking waarin MCS Amazone overeenkomst heeft met de gelijknamige rivier. Ofschoon die hier en daar 40 kilometer breed is en de 135 x 15 meter grote Amazone, weliswaar voortgestuwd door Mitsubishi, in de waterrijkste stroom op aarde slechts een rimpeling zou veroorzaken.
Eigen tekening
Op de Rijn een pretentieuze naam, niettemin mooi. Het is de vervanging voor de door gebroeders Van de Wijgaart verkochte Nova Zembla. Samen met de twee tankers North Carolina en South Carolina werd dit casco door Nova Zembla vof halfweg 2007 te Yangzou in China besteld. Lange levertijd is eveneens made in China. Tenslotte ligt zo’n werf minstens twaalf vlieguren en minstens honderd vaardagen verderop. Niettemin is wachten kostbaar, versterkt door recessie bij de start. Wie kan bepalen hoe dik de streep door de rekening uiteindelijk is of wordt, heeft het voortouw.
De Amazone mist het reguliere kattenspoor: om de 1,26 meter is een webframe aangebracht in de totale dwarsdoorsnede, gecombineerd met langs-/dwarsverband-constructies. Het voor- en achterschip hebben economisch scherpe lijnen, in combinatie met vier dummy’s in het 17 TEU lange ruim.
De Amazone heeft op vier lagen een containercapaciteit van 332 TEU, is van een eigen tekening in de spanten gezet en uitgevoerd met een eigentijdse uitrusting waarmee Van de Wijgaart een containerschip waarborgt.
De Amazone heeft op vier lagen een containercapaciteit van 332 TEU.
In de wolken
Bijna in de wolken op een comfortabele stoel in een 9 meter brede stuurhut (Kampers), achter een juweel van een lessenaar (Hoogendoorn) met zeven ingebouwde camera’s (Orlaco) die geen stukje dek onbespied laten en met het Rotterdamse havenpanorama aan je voeten is scheepvaart ten top.
Afgedaald naar de compacte machinekamer, waarin rond alle installaties plek voor onderhoud of reparatie is gecreëerd, zijn uitlaatdempers, luchtverversing en hydraulica weggewerkt achter een aluminium schot.
Michel van Weel maakte de tanktabellen. Transafe uit Zwijndrecht zorgde voor het veiligheidmanagement en alles op gebied van arbo. Oechies was verantwoordelijk voor de gehele elektrische installatie, het aansluiten van apparatuur en leverde een werelds functionele, overal bedienbare laadcomputer.
Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar in combinatie met C18 Caterpillars met twee boegschroefinstallaties van 1400 en 1200 millimeter. In de verblijven heeft het timmerwerk van Hoogendoorns medewerkers stijlvolle kwaliteit opgeleverd. Dik den Hollander gaf met zijn vernieuwende collectie kleur aan het interieur.
(Johan de Witte)