- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwChardonnay brengt bunkering op smaak

Chardonnay brengt bunkering op smaak

- Advertentie -

Delen

De ‘bunkers’ stonden in de rij voor de Chardonnay in Antwerpen. Op 24 juni proefvaren voor IVW, ’s avonds naar Antwerpen en laden om de volgende morgen te bunkeren in Antwerpen dok; daarna nog zo’n 90 ton overpompen in een collega-tanker en om 13.00 uur door de Boudewijnsluis op weg naar de Scheldekaai voor alweer langszij de zeevaart, onder de vlag van FTS Hofftrans die het schip doorverhuurde aan OW Bunker Belgium.

 

Het casco komt van Scheepswerf Valetice uit Tsjechië.

Donderdag 2 juli kreeg de Chardonnay de eerste time-out voor een open dag à la Belgique. Wervelend doopte Angela Beyens het schip, waarbij de fles zijn weerspannigheid na driemaal scheepsrecht bruisend opgaf en langs de scheepshuid het Antwerpse dok in stroomde. De genodigden werden verwend op de zonovergoten feestlocatie De Ark, door gastvrije bediening, verfrissingen en exquise lekkernijen. Voordat de gasten huiswaarts keerden, kregen zij als smakelijk souvenir aan de Chardonnay een fles … mee naar huis. Het mts Chardonnay brengt bunkering op smaak!

Vaarklaar
VeKa leverde de 86 x 9,50 meter grote bunkertanker aan Scheepvaartbedrijf Chardonnay BV uit Zwijndrecht. De afbouw van het Tsjechische casco besteedde VeKa uit aan TeamCo, dat de tanker turn key opleverde. Bij TeamCo wil dat zeggen: vaarklaar. Brood kopen en…lekko!
VeKa leverde en installeerde het leidingsysteem. Ondanks de ingetogen afmetingen is de uitvoering royaal, met onder andere een Heatmaster-ketel en Van Wijk-bunkermast. VeKa-roeren, een Caterpillar 3508 en een Verhaar-kopschroef met Cummins-energie zorgen voor snelheid en manoeuvreerbaarheid.

Gesoigneerd

De Caterpillar 3508. (foto’s Johan de Witte)


Eén keer langs het schip is genoeg voor een indruk van het fraaie model en fabricaat. Wat bij de Scheepswerf Valetice, middels tekening en materiaal met summiere faciliteiten gebouwd wordt, is smullen voor scheepsvolk. Details en kwaliteit van TeamCo Shipyard gidsen bij een ronde over dek langs Bornemann-pompen van EPS en VeKa-leidingwerk. Een duik in de machinekamer en een blik vanuit de door Hoogendoorns mannen betimmerde Kampers-stuurhut geeft daarbij de impressie van een gesoigneerde bunkertanker. Op z’n Hollands een snoepie!
Volgens Danny Werkman van Scheepvaartbedrijf Chardonnay BV "vragen klanten dienstverlening, met de grootst mogelijke flexibiliteit. Dat is alleen mogelijk met medewerkers die meedenken en beschikken over up-to-date materiaal. Mijn broer Rino is volop projectleider voor de nieuwbouw. Recht-door-zee-afspraken met VeKa, dat genereert een mooi product en tevredenheid. Met business, materiaal en faciliteiten moet je voor- en achteruit kunnen."

Ambitie
In de Chardonnay participeren Daan van ’t Hoog en zijn levenspartner Femke Snoeren, die er samen voor gaan. Daan begon bij de Werkman-company een kleine vijf jaar terug op de tanker Imperial. Hij stapte als stuurman aan boord, verwierf de papierkraam en kreeg het aanbod van Werkman tot participatie in de Chardonnay, waarmee hij zijn ambitie voor het ondernemerschap verzilverde.

Daan en Femke: "Wij zijn hartstikke trots op deze tiptop uitgevoerde bunkertanker." Je bent jong en je wilt wat! Wanneer je elkaar op de passagiersvaart ontmoet en de liefde houdt stand langs Rijn, Moezel, Donau en Elbestromen, je krijgt samen een mooie dochter en kunt je koers in de tankvaart bepalen, danben je goed van start.
"De afbouw bij Teamco Shipyard van casco naar schip was een interessante mix tussen werk en vakantie. Met een kwartiertje fietsen was ik thuis in Kaatsheuvel."
Daan en Femke zijn geen praters maar doeners. Hun hobby’s? Hun dochter en voorlopig: bunkeren!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -