- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldschepenEen ‘sappige’ aflevering

Een ‘sappige’ aflevering

- Advertentie -

Delen

Delfshaven, Schiemond en andere delen van een oud Rotterdamse havengebied worden in een nieuw jasje gestoken. Links op de voorgrond de IJselhaven, wat geschreven wordt met één s, met de sapterminal van Continental Juice. Die voorziet al veertig jaar in de vraag naar glaasjes vitamine C rijke jus.

Er liggen twee saptankers voor de kant: de Orange Sun en de Orange Wave. Ze kwamen met Braziliaans sinaasappelsapconcentraat uit Santos, met een jaarlijkse uitvoer van circa 2,5 miljoen ton de belangrijkste exporthaven voor dit goedje.

Gekoeld vervoerd

Met een dienstvaart van 15 knopen is Santos-Rotterdam zestien dagen varen. Eigenaar van de schepen is de Zwitserse rederij Atlanship SA, dat opereert met zes saptankers en ook nog zes fruitjagers heeft varen voor Chiquita. Alle twaalf onder Liberiaanse vlag.

De Orange Sun meet 205 bij 32 meter en heeft een draagvermogen van 43.420 ton. De lading wordt gekoeld vervoerd en vol beladen zit er 37.000 ton in de tanks, wat goed is voor 210 miljoen liter jus d’orange.

Drinkwater

Aan de andere kant van de terminal ligt de Koushaven met op de kop de aloude voorraadtank van 1,5 miljoen liter drinkwater. Er liggen drie waterboten. Tegenwoordig zetten zeeschepen zelf zout water om in zoet, maar toch is er nog steeds vraag naar. In Rotterdam wordt drinkwater al meer dan honderd jaar geleverd door Hatenboer-Neptunus.

De Koushaven werd in 1912 en de IJselhaven in 1915 in gebruik genomen en zo hebben deze, al meer dan een eeuw oude havenbekkens nog steeds een functie.

Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -