Vanaf 20 oktober mogen zeeschepen voorlopig niet meer afmeren aan de Parkkade en de Lloydkade in het centrum van Rotterdam. Dat heeft Havenbedrijf Rotterdam besloten na een inspectie door de Europese Commissie afgelopen september. Die stelt dat de huidige beveiligingsmaatregelen niet voldoen aan de eisen.
Ook alle andere Nederlandse openbare wachtlocaties worden onderzocht door de Europese Commissie. Het gaat om regelgeving in het kader van de ISPS-code (International Ship and Port Facility Security Code). Die geldt sinds 2004 voor zeeschepen en havenfaciliteiten die deze zeeschepen ontvangen. Deze regelgeving richt zich op de verbinding tussen het schip en de kade en schrijft beveiligingsmaatregelen voor zowel het schip als de walorganisatie voor.
Cameratoezicht
Vanwege de publieke ruimte, het bewoond gebied en het beschermd stadsgezicht was voor de Park- en de Lloydkade gekozen voor cameratoezicht. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam gingen ervanuit dat deze maatregel afdoende was. De Europese Commissie Europese beoordeelt de wet- en regelgeving anders en heeft die maatregel nu als onvoldoende beschouwd.
Alternatieven
Jaarlijks maken zo’n 1.700 zeeschepen gebruik van de openbare ligplaatsen aan de Parkkade en 400 zeeschepen die aan de Lloydkade.
Havenbedrijf Rotterdam onderzoekt alternatieve (openbare) wachtlocaties. Tegelijkertijd werkt het aan maatregelen om zeeschepen weer zo snel mogelijk aan de Park- en de Lloydkade af te meren. Het is onduidelijk hoe lang dat gaat duren.
Ik neem zomaar aan dat HBR deze locaties in afwachting van de ontwikkelingen aldaar, ter beschikking stelt aan de binnenvaart.
Zou een mooie geste zijn van het HBR!!!!!