Vanaf 1 januari 2026 is het gebruik van een massflow-bunkermeetsysteem in de havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam verplicht. Vanaf dan moeten bunkerschepen in die havens beschikken over een gecertificeerd systeem dat exact aangeeft hoeveel brandstof ze leveren aan zeeschepen. Met deze maatregel willen de havenautoriteiten de bunkermarkt van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam transparanter, efficiënter en betrouwbaarder maken.
Eind vorig jaar maakten de havenbedrijven al samen bekend dat ze gecertificeerde bunkermeetsystemen aan boord van bunkerschepen verplicht gaan stellen. Dat is naar aanleiding van onafhankelijk onderzoek in zowel Antwerpen en Zeebrugge als Rotterdam, dat aantoonde dat er regelmatig sprake is van kwantiteitsproblemen in de bunkermarkt.
Stappenplan
De afgelopen maanden hebben de havens met verschillende belanghebbenden overlegd om alle noden en wensen in kaart te brengen. Ze stellen een realistisch stappenplan te hebben uitgestippeld om het bunkermeetsysteem in te voeren. De praktische uitwerking daarvan is getoetst aan de wetgeving in België en Nederland.
Momenteel zijn 40 van de 170 bunkerschepen in Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge uitgerust met een bunkermeetsysteem. De havenautoriteiten zijn zich ervan bewust dat de maatregel een grote impact heeft. Door te kiezen voor 1 januari 2026 krijgen de bedrijven in de bunkerketen volgens hen voldoende tijd om zich aan te passen aan de maatregel.
Vergunning
De toekomstige verplichting is al opgenomen in de vergunningen voor bunkerschepen in de haven van Antwerpen-Brugge. De vergunning voor bunkertransporteurs in Rotterdam zal nog worden aangepast.
Op het vakcongres ARACON dat op 19 en 20 oktober in Rotterdam plaatsvindt, zullen de twee havens de vorderingen nader toelichten.