- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAndere kijk op ontgassen

Andere kijk op ontgassen

- Advertentie -

Delen

Met zijn andere kijk op ontgassen kan Mourik Industry weleens de sleutel in handen hebben op weg naar de oplossing voor het varend ontgassen.

Basis is de uit Amerika geïmporteerde NanoVapor-technologie. Het Nederlandse bedrijf biedt hiermee een oplossing om de emissies met minimaal 50 procent te verminderen. Dat is voor Mourik echter niet genoeg. Het bedrijf werkt aan nieuwe technologieën waarmee het probleem van de vluchtige ladingresten straks volledig verleden tijd is.

Nanodruppels

Peter Jordaan, manager product­implementatie bij Mourik Industry, werkt vanuit de afdeling New Product Development aan een tweetraps-aanpak. Toepassing van de Nano­Vapor-technologie is de eerste stap. Hij ontdekte de gepatenteerde techniek in de Verenigde Staten, waar die gebruikt wordt om opslagtanks snel onder de toegestane explosiewaarde te brengen zodat die vervolgens veilig te reinigen is. Het draait om Tanksafe, een biologisch afbreekbare vloeistof die verneveld in de tanks wordt gespoten.

“Met een speciale nozzle maken we nanodruppels van 20 tot 30 micron. Als je een papiertje voor de Nano­Vapor-unit houdt, het apparaat dat de Tanksafe-vloeistof vernevelt, zie je niks, voel je niks en het wordt ook niet vochtig. De nevel kapselt de druppels restproduct in de tank in. Daardoor is het niet nodig om elke achtergebleven druppel product naar gas te verdampen en uit te blazen. Dat scheelt al snel 50 procent van de tijd. Die uren hoeft een schip dus niet stil te liggen.”

LEL-waarde

Als de tanks op die manier onder de toegestane LEL-waarde (Lower Explosion Limit) van 10 procent zijn, blijven ze veel langer op dat niveau dan bij de traditionele ontgassingsmethode. “Het komt nu regelmatig voor dat de LEL-waarde toch weer oploopt en te hoog is als er geladen moet worden – en dan wordt het schip dus afgekeurd. Door het toepassen van de NanoVapor-technologie blijven gesloten tanks een dag of zelfs dagen onder de 10 procent.”

De NanoVapor-technologie vermindert de uitstoot met minimaal 50 procent, is de ervaring van de Mourik-techneuten. “Mooi voor nu, zolang er geen verbod op varend ontgassen is, maar het is nog niet genoeg. Je wilt eigenlijk naar nul”, zegt Jordaan. “Voor zover dat kan. Laten we het op 99 procent houden.”

“Daar willen we dus die tweede trap voor gaan gebruiken. Dat is een ontwikkeling waar we nu mee bezig zijn. We hebben al laboratoriumproeven gedaan.” Over die volledig nieuwe techniek wil hij verder nog niets vertellen.

Aan boord

Mourik past de NanoVapor inmiddels toe op landtanks. In de binnentankvaart nog niet, ook al waren de proeven zeer succesvol, vertelt Jordaan. Rederijen waren positief over de resultaten, maar ze willen er nog niet aan. De markt wacht op de overheid, zegt hij. “Als wetgeving en handhaving gaan acteren, komt er beweging in. Niemand wil als enige betalen.”

Mourik kan de NanoVapor-technologie inzetten voor een mobiele ontgasservice. “Het is ongeveer zo groot als een koffer; die kun je aan boord zetten. We trainen de bemanning, die de NanoVapor-units dan zelf kunnen bedienen. Op die manier kun je verantwoord varend ontgassen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -