- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsWOW: op weg naar een nieuwe baan in de binnenvaart

WOW: op weg naar een nieuwe baan in de binnenvaart

- Advertentie -

Delen

In 2018 startten Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam en Amsterdamwerkt! een pilot voor de binnenvaart. Die gaat verder als re-integratietraject ‘Werken op Water’: WOW. Inmiddels zijn de meeste van de ongeveer 150 deelnemers aan het werk.

Gemotiveerde mensen met een uitkering én met passie voor werken op en om het water kunnen zich melden voor het ‘voorschakel-omscholingstraject’ in de regio Groot-Amsterdam. Vervolgens worden zij uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst.
Daarna start, na een medische keuring, het voorschakeltraject. Dat duurt acht tot tien weken. Inmiddels draait WOW voorschakeltraject nummer 19.

Acht tot tien leerlingen volgens samen de lessen. Ze kunnen diverse certificaten behalen: VCA, BHV, Marifoon en een klein vaarbewijs 1. Er wordt ook een dienstboekje aangevraagd.

Op het lesvaartuig Sally word je getraind in de veiligheid en regels aan boord. Ook bezoek je diverse bedrijven en later word je eventueel met stages begeleid en geïnformeerd over de mogelijkheden in de maritieme wereld.

Maritieme baan

Daarnaast worden deelnemers geholpen bij het vinden van een leuke baan die bij hen past. Vervolgens kan je door de jobcoaches geholpen worden met een vervolgopleiding, bijvoorbeeld tot matroos in de binnenvaart. Jobcoaches zijn beschikbaar voor administratieve zaken, subsidies en monitoring… Zij begeleiden, waar nodig, zowel de zij-instromer als de werkgever.

Inmiddels hebben circa vijftig mensen van degenen die het traject met succes doorliepen, een baan gevonden in de binnenvaart, bij havenbedrijven, toeleveranciers, sleep- en transportbedrijven, als sloepschipper in het toerisme of in het onderhoud bij watergebonden bedrijven.

Opleidingsvaartuig Sally is een oude bekende uit de binnenvaart. Het in 1963 bij scheepswerf Eltink gebouwde schip voer in Tolkamer als parlevinker Tanja. Later heeft het schip onder dezelfde naam nog bij GVB gevaren als passagiersschip en in 2020 kwam het bij Amsterdamwerkt! terecht voor de opleiding van zij-instromers voor de maritieme wereld.

Marifoonexamen

Ruud Hasselbach is werkbegeleider en schipper op de Sally. “Ik vaar met groepen van vijf tot tien leerlingen om hen de gang van zaken aan boord bij te brengen en ik train ze in vaardigheden aan boord.” Het klein vaarbewijs dat ze halen is puur om te leren wat bijvoorbeeld boeien betekenen en wat stroomopwaarts of afwaarts inhoudt bij varen op een rivier… Ofwel de regels op het water. Daarnaast leren de deelnemers veel over veiligheid aan boord en over communiceren per marifoon.

Het Nova College neemt de marifoonexamens af. Ook moeten leerlingen een zwemtest doen – met kleren aan.

Schot in de roos

Ian Steward is een van de zij-instromers die zich bij de opleiding als een vis in het water voelt: “Ik heb het getroffen, ik voel mij helemaal thuis in deze opleiding.” Hij komt uit de techniek, waar hij jaren heeft gewerkt. Het lijkt hem met varen leuk om vaker van huis te zijn. Week op week af, trekt hem aan.

“Ik ben oningevuld aan de opleiding begonnen, een schot in de roos. Het is een prachtige kans die ik heb gekregen om mij om te scholen. Het voelt luxe allemaal… leren op een schip.”

Vroeger heeft Steward op zee gezeild. Hij heeft inmiddels gemerkt dat binnenvaart toch iets anders is: “Op zee is niet zo veel betonning, het varen is daar echt anders.” Ook op een lijntje vastmaken moet hij weer even oefenen. Wat vooral zwaar is, is het ritme van acht weken naar school gaan, les krijgen en vervolgens weer thuis huiswerk maken. “Het zijn intensieve dagen.”

De lesstof is op een plezierige manier te verwerken en de opleiders zijn geduldig, ze staan doorlopend klaar om te helpen. Steward kijkt hoopvol uit naar de eerste nieuwe baan die hij gaat krijgen, op het water waar zijn hart ligt.

Spitsenvaart

“Niet van acht tot vijf, dat trekt mij niet meer, maar weg van huis met reizen lijkt mij heel aantrekkelijk”, vertelt Steward. “De spitsenvaart trekt me… Moet je je voorstellen: varen op de Franse kanalen en dan in de ochtend een croissant eten.” Hij had bij het interview daarom voor iedereen een croissant meegenomen.

“Ik denk dat vrachtvaart tussen de 45 en 90 meter het leukst is, maar ik oriënteer mij op dit moment via YouTube ook op de andere mogelijkheden die er zijn. Daarnaast word ik natuurlijk door de jobcoaches geholpen en gekoppeld aan de juiste baan. Op de vraag waarom doe je dit is het antwoord simpel: de vrijheid, het ritme van het water in een leuke spannende operationele omgeving en een team, dat trekt mij gewoon.”

Passende baan

Dirk Dijk, accountmanager bij Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam stelt het eenvoudig: “Wij leveren maatwerk, we spreken de mensen samen met consulenten. Dan kijken we wat ze leuk vinden en zoeken we een passende baan.”

“Ook daarna worden de leerlingen nog begeleid. Ook voor de werkgever is er ondersteuning en er zijn er tal van subsidies waar wij hen bij kunnen helpen om de zij-instromers aan het werk te helpen. Uiteindelijk helpen zij de leerling verder in hun baan.”

Den Helder

In Den Helder vervolgt Werkgeversservicepunt Noord-Holland Noord ook een traject voor
zij-instroom in de binnenvaart. Daar gebeurt dat onder de naam Keyworkers.

“Binnen deze samenwerking kunnen jongeren direct aan het werk in combinatie met de opleiding tot matroos binnenvaart”, vertelt Dijk. “Naast een baan aan boord van een schip krijgen ze een opleiding, theorie en praktijk. Aan het eind van het traject zijn de kandidaten gecertificeerd MBO-2 matroos binnenvaart en daarna kunnen ze door voor schipper MBO-3.”

tekst: Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -