Op 22 april start een zeilende veerdienst tussen Amsterdam en Porto. Dat hebben samenwerkende bevrachters en reisagenten aangekondigd. Het wordt de eerste duurzame lijndienst van EcoClipper. De Nederlandse rederij doet op de route ook tussenliggende havens in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk aan.
De lijndienst is bedoeld voor passagiers en vracht. EcoClipper zet er de tweemaster De Tukker voor in, het eerste zeilschip van de rederij.
De Tukker zal, aangedreven door windkracht, maximaal twaalf passagiers en 70 kubieke meter aan vracht vervoeren. De nieuwe lijndienst gaat varen tussen de havens van Amsterdam, Penzance, Porto, Noirmoutier, Saint Nazaire, Torquay, Londen en Scheveningen.
In samenwerking met bevrachters en charteraars New Dawn Traders, Fairtransport, Shipped by Sail en Port O’ Bristol en de reisagenten Fair Ferry, Classic Sailing, De Nederlandse Vloot, Slowtravel Experience en Windseeker plant EcoClipper jaarlijks drie retourreizen.
Zeilende vrachtvaart
In die bedrijven heeft EcoClipper partners gevonden die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van duurzame reizen. Boekingen kunnen worden gedaan bij de agenten en rechtstreeks via de EcoClipper-website.
Alexandra Geldenhuys, oprichtster en directeur van New Dawn Traders, zegt: “Met deze veerdienst als voorbeeld van duurzame logistiek vergroten we het bewustzijn rond eerlijk transport, oceaanbehoud en voedselsoevereiniteit en ondersteunen we de groeiende industrie voor zeilende vrachtvaart.”
Karel De Boer, oprichter van Fair Ferr, voegt daaraan toe: “We zijn vóór de pandemie begonnen met pionieren op het gebied van duurzaam reizen op zeilschepen. Het bleek dat de vraag van reizigers drie keer zo groot was als het aanbod van schepen. De reizigers die deze reizen boeken hebben heel verschillende achtergronden: van backpackers die niet willen vliegen tot gepensioneerden met geld en tijd.”
Vliegschaamte
Kapitein Jorne Langelaan, oprichter en CEO van EcoClipper, ziet sinds enkele jaren een groeiende anti-vliegbeweging, ingegeven door ‘vliegschaamte’. “Sinds kort is er weer een ongekende groei in de inzet van nachttreinen in de logistiek. De volgende stap is de terugkeer van het zeilschip voor langeafstandstransport.”
Adam Purser, oprichter van Classic Sailing, is enthousiast: “Voor ons is een echt zeilschip een schip dat je hart sneller doet kloppen als het rond een landtong komt, of een beroepsvisser doet opkijken van zijn netten en laat glimlachen als ze voorbij vaart. EcoClipper brengt met De Tukker juist zo’n schip in de vaart. Door samen te werken met EcoClipper, helpen we mee aan de duurzame transitie van de scheepvaart.”