Rijkswaterstaat voert de komende zeven weken groot onderhoud uit aan de Noordersluis in IJmuiden. Dat is nodig omdat de sluis minimaal drie jaar langer wordt ingezet om de zoutlast op het Noordzeekanaal te beheersen, na de ingebruikname van Zeesluis IJmuiden.
Om te zorgen dat de Noordersluis de komende jaren beschikbaar blijft, vindt er nu extra onderhoud plaats. De onderhoudswerkzaamheden richten zich eerst op de railbaan van het binnenhoofd, aan de kanaalzijde. De deuren van de Noordersluis zijn roldeuren die door middel van rolwagens over een railbaan onder water bewegen.
De komende vier weken vinden diverse werkzaamheden plaats, waaronder de voorbereiding voor het wisselen van de railbaan. Daarnaast vinden er werkzaamheden plaats aan de railbaan die, in de tweede fase, medio februari wordt geplaatst.
Zoutdam
De Noordersluis is opgeleverd in 1929 en is 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep. De kolk is daarmee na Zeesluis IJmuiden de grootste sluis van het sluizencomplex in het Noordzeekanaal.
De werkzaamheden zijn nu nodig omdat de Noordersluis minimaal drie jaar langer wordt ingezet. Dus ook na de ingebruikname van Zeesluis IJmuiden, die ter vervanging van de Noordersluis is aangelegd. De reden is dat de bouw van de zoutdam (maatregel Selectieve Onttrekking) nog niet gereed is. Die zoutdam moet ervoor zorgen dat het extra zout dat binnenkomt via de zeesluis ten opzichte van de Noordersluis weer wordt afgevoerd naar zee.
Tot dat moment wordt er geschut op aanbod. Afhankelijk van het formaat van een schip of het getij, wordt er via de Noordersluis of via de zeesluis geschut.
Hinder
Tijdens de eerste fase is de Noordersluis twaalf uur per dag gestremd voor de scheepvaart, tussen 7.00 en 19.00 uur. In de tweede fase, vanaf 20 februari, is de Noordersluis volledig gestremd.
Schepen kunnen tijdens de stremming gebruik maken van Zeesluis IJmuiden. Voetgangers en (brom)fietsers die gebruik maken van de sluizenroute ondervinden geen hinder van de werkzaamheden.