- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAmer Shipping bestelt twee schepen bij Concordia Damen

Amer Shipping bestelt twee schepen bij Concordia Damen

- Advertentie -

Delen

Concordia Damen uit Werkendam gaat twee 110-meter-schepen leveren aan Amer Shipping. Duurzaamheidsoverwegingen en de rompvorm van dit door de Werkendamse werf ontwikkelde scheepstypegaven de doorslag.

Het gaat om het type CDS Dry Cargo 110. Dit meet 110 x 11,45 meter en kan veel tonnage vervoeren bij een lage diepgang, wat vooral gunstig is bij laag water. Daarnaast heeft het schip een relatief kleine footprint, omdat het vanwege zijn lage weerstand snel kan varen met een lager brandstofverbruik.

“Het ontwerp van het onderschip is hetzelfde als dat van onze Parsifal-tankers”, zegt Pieter Baggerman, scheepsarchitect bij Concordia Damen. “Dat type heeft een zodanig geoptimaliseerde rompvorm dat we dezelfde ontwerpprincipes ook op onze container- en bulkschepen zijn gaan toepassen en met dezelfde resultaten.”

Amer Shipping

Amer Shipping uit Raamsdonksveer beschikt over een vloot van 57 schepen: tankers, drogelading- en containerschepen, deels in eigendom en deels als geassocieerde schepen. Per jaar vervoert het bedrijf ongeveer 8 miljoen ton lading, vooral grondstoffen en ruwe materialen voor bouwprojecten en projectlading voor diverse industrieën. Amer Shipping is vooral actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland en breidt nu zijn vloot uit.

Mede-eigenaar Peter Buijks zegt: “We zijn al een tijd bezig onze bedrijfsvoering te verduurzamen. Nieuwe schepen moeten daarbij passen. Deze bulkschepen zijn gebaseerd op Concordia Damens Parsifal-tankers en daar is heel veel onderzoek naar gedaan, zoals op het gebied van snelheid versus brandstofverbruik, weerstand en toekomstige aanpassingsmogelijkheden.”

“Er komen dan ook bijvoorbeeld Stage V-motoren en asgenerators in. Onze klanten kijken steeds meer naar hun CO2-uitstoot. Om hen goed te blijven bedienen, gaan wij daarin mee en bekijken we verschillende opties om onze footprint te verkleinen. Deze schepen passen daar goed bij.”­­

200 ton meer

Peter Buijks: “De CDS Dry Cargo 110 vervoert maar liefst 200 ton meer lading ten opzichte van een bestaande ‘110-er’ in onze vloot. Tegelijkertijd nemen het brandstofverbruik en de uitstoot af door de lage weerstand. Daarbij kunnen we er langer mee doorvaren in waterstanden van 1,15 meter, al is het schip dan natuurlijk niet volledig beladen. Dat gaf ons het vertrouwen om deze schepen te contracteren.”

Ook de gunstige kruiplijn heeft meegewogen bij de keuze: met “deze schepen kunnen we onder bruggen van 4,30 meter doorvaren met een diepgang van 2,50 meter. Zo kunnen we in verschillende omstandigheden zaken blijven doen op een verantwoorde manier.”

Op voorraad

De bedrijven kennen elkaar al lang, zegt Pieter Baggerman. “We zijn erg dankbaar dat we Amer Shipping en de familie Buijks als nieuwe klant mogen verwelkomen! De gunstige ‘speed power curve’ die door de rompvorm ontstaat en het feit dat het ontwerp ruimte laat voor aanpassingen op basis van klantwensen, zorgt voor een goede businesscase. Dat geldt ook voor het type voortstuwing; die kun je later vrij gemakkelijk aanpassen als marktontwikkelingen of regelgeving daarom vragen.”

Hij voegt er nog aan toe: “Wat voor Amer Shipping echt belangrijk was: de korte levertijd. Sinds we een aantal van onze bewezen ontwerpen op voorraad zijn gaan bouwen, kunnen we sneller leveren. In dit geval verwachten we de opleveringen in juni en eind 2023.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -