Machinefabriek Luyt haalde twee grote lierorders binnen op één dag. Het gaat in totaal om dertien lieren. Het bedrijf in Den Oever gaat de nieuwe Belgische bokker Z-53 van rederij Savels uitrusten met een 10-trommel-vislier en twee loslieren. Ook levert Luyt tien rvs vislieren (splitwinches) voor een aantal viskotters van Marisa Fisheries uit Suriname.
De lierorder bestaande uit het ontwikkelen en leveren van een compleet nieuwe 10-trommel-vislier inclusief schommelassen van eigen fabricaat en twee rvs loslieren voor de nieuwe Belgische bokker Z-53. Die is afkomstig van scheepswerf Padmos, de hoofdaannemer van deze nieuwbouw.
Naar verwachting komt de Z-53 volgend jaar in de vaart, het schip zal worden uitgerust voor bokken en twinriggen. Het 38-meter lange casco van de Z-53 is bijna identiek aan de eerder door Padmos gebouwde eveneens Belgische, bokkers Z-483, Z-98 en Z-39. Die beschikken ook alle drie over 10-trommel-vislieren van Luyt. De lier voor de Z-53 wordt echter uitgerust met een derde vistrommel voor het twinriggen.
Suriname
De lierorder voor het ontwikkelen en leveren van in totaal tien rvs splitwinches voor Marisa Fisheries in Suriname is afkomstig van eigenaar Johnny de Boer. Ze zullen half november worden geleverd.
Marisa Fisheries en Luyt zijn geen onbekenden voor elkaar. In 2017 heeft het bedrijf als hoofdaannemer in Den Oever twee nieuwe sterntrawlers, Javro en Kjell voor Marisa Fisheries ontworpen, afgebouwd en opgeleverd. De schepen zijn geschikt om onder tropische omstandigheden te vissen op grote diepte. Eerder verbouwde Luyt de door Marisa Fisheries aangekochte schepen Minerva, Floreat en Milton om ze gereed te maken voor de visserij in Suriname.
Lierspecialist
Deze lierorder levert veel werk op in Den Oever. “Het eigen fabricaat wordt hier geheel op maat ontwikkeld en zelf gefabriceerd”, vertelt Jacoline Luijt. “Alle werkzaamheden vinden plaats in onze machinefabriek die beschikt over een ontwerp- en engineeringsafdeling, een eigen draaierij met geavanceerde apparatuur en lierspecialisten voor fabricage, installatie en inbedrijfstelling aan boord.”
Het bedrijf is vanouds bekend van de grote meertrommelige, luchtbediende lieren voor de visserij. Meer dan 1.150 lieren zijn sinds de oprichting in 1960 in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld, gefabriceerd en vervolgens geplaatst op vele viskotters. De lieren worden voor elke type visserij geleverd.
Ook klanten uit andere maritieme sectoren vinden hun weg naar Luyt voor engineering, installatie en inbedrijfstelling, onderhoud, reparatie en revisie, verbouw en nieuwbouw. Toepassingen zijn onder meer lieren en voortstuwingssystemen voor sleepdiensten, de offshore en de baggerindustrie.
Flora & Visserijdagen
“Aan de vooravond van de Flora & Visserijdagen die komend weekend (26-29 augustus, red.) in Den Oever plaatsvinden, komt deze lierorder op een mooi moment”, aldus Jacoline Luijt. “De visserijsector wordt steeds vaker in de verdediging gedrongen. Naast de gevolgen van Brexit, de komst van windmolenparken, de uitbreiding van beschermde natuurgebieden, het Europese verbod op pulsvisserij en de stikstofeisen voor de visserij, kampt de sector nu ook met torenhoog opgelopen brandstofprijzen en loont het voor veel Nederlandse schepen niet om uit te varen.”
“Door de oorlog in Oekraïne hebben we als scheepswerf te maken met materiaaltekorten in de markt en veel hogere staalprijzen. Dat maakt het er voor iedereen allemaal niet makkelijker op. Maar met de Flora & Visserijdagen vieren we vooral even feest met elkaar. Voor Luyt is het een beetje dubbel feest, zou je kunnen zeggen.”