Veel vraag vanuit België naar vislieren van Luyt

0

Scheepswerf en machinefabriek Luyt lift mee op de nieuwbouwgolf in de Belgische visserij. Het bedrijf uit Den Oever heeft opdrachten gekregen voor levering op vijf boomkorkotters en één hekkotter.

Ook Damen Maaskant Shipyards heeft onlangs Luyt gecontracteerd voor het ontwikkelen en leveren van twee vislieren. Die zijn bestemd voor twee nieuwe Belgische boomkorkotters, de Z-91 voor Rederij Atlas (reder/eigenaar Eddy Cattoor) en de Z-84 voor Rederij BVBA DEVAN (reder/eigenaar Steve Depaepe). Beide kotters worden uitgerust met 10-trommel Luyt-vislieren, inclusief schommelassen van eigen fabricaat. Ook levert Luyt rvs loslieren en rvs treklieren voor beide schepen.

“De Belgische reders Cattoor en Depaepe hebben een weloverwogen keuze gemaakt. Er is vooraf veel overleg met Luyts verkoop- en engineeringsafdeling gevoerd om een hoogwaardige vislier uit te werken conform hun beider wensen maar ook passend bij de specificaties van het scheepsdesign van Maaskant. Die samenwerking tussen alle partijen verliep zeer constructief”, aldus directeur Jacoline Luijt.

De 38 meter lange schepen zijn een compleet nieuw ontwerp van Damen Maaskant Shipyards in Stellendam, die hoofdaannemer is van de Z-91 en Z-84. Het nieuwe ontwerp moet onder meer resulteren in fors meer trekkracht en minder brandstofverbruik tijdens de trawlvisserij.

 Belgische nieuwbouwgolf

De door Maaskant bestelde lieren zijn grotendeels identiek aan de 10-trommel-vislieren die enkele weken geleden bij Luyt besteld zijn door scheepswerf Padmos, bestemd voor de te bouwen boomkorkotters: Z-39 (BVBA Vita Nova; reder/eigenaar Karel Ackx), Z-483 (Rederij Nathalie; reder/eigenaar Dany Vlietinck) en Z-98 (BVBA Rederij Aris; reder/eigenaar Geert De Groote). De Z-98 zal in Urk bij scheepswerf Hoekman worden afgebouwd, de Z-39 en Z-483 bij de werf van Padmos in Stellendam.

Luyt had aan het begin van dit jaar al van de Belgische werf BEMA in Oostende opdracht gekregen voor het ontwerp en de bouw van twee drietrommelige lieren, inclusief twee losse rvs jumperlieren, bestemd voor de nieuwbouw Z-19, een 34,50 meter lange hekkotter voor reder/eigenaar Peter Thysebaerdt.

Naar verwachting zal de hekkotter Z-19 als eerste Belgische nieuwbouwer begin 2021 in de vaart komen. De vijf boomkorkotters volgen medio 2021.

Er worden nog meer nieuwbouwopdrachten verwacht in de Vlaamse visserijsector. De Belgische overheid stimuleert vernieuwing van de vloot met (Europese) subsidie voor maatregelen om de veiligheid aan boord te verbeteren en energiezuiniger te gaan vissen.

Lierspecialist

“Voor de keuze van de lierpakketten bestemd voor de Z-91 en Z-84 was onder meer het vertrouwen in de kennis en ervaring van Luyt als lierspecialist van groot belang”, zegt Jacoline Luijt. Meer dan 1.000 lieren zijn in de loop der tijd door het bedrijf in eigen beheer ontworpen, ontwikkeld, gefabriceerd en geplaatst aan boord van vele typen schepen in binnen- en buitenland.

Luyt levert ook kwaliteitslieren voor toepassingen in de sleepboot- en baggersector, offshore en de olie- en gasindustrie wereldwijd. De lieren staan bekend als sterk, stil, betrouwbaar, innovatief en duurzaam.

“Het eigen fabricaat dat bij ons in de machinefabriek in Den Oever geheel op maat wordt ontwikkeld en door ons zelf wordt gefabriceerd, is een grote pre. De goede service en betrokkenheid van het familiebedrijf waren ook doorslaggevend voor de Belgische scheepseigenaren. In de visserij moet je altijd paraat staan. Met half werk is de visserman niet geholpen. Als er een problemen aan boord is dan laten we de visserman niet wachten en kunnen we snel handelen en behulpzaam zijn. Bij nacht en ontij.”

60-jarig bestaan

“Ons bedrijf is vanouds bekend van de grote meer-trommelige luchtbediende lieren voor de visserijvloot. Succes komt niet zomaar aanwaaien, daar moet je hard voor werken. In deze sector veelal niet onder eenvoudige omstandigheden. Daar bewonder ik onze medewerkers voor, die met elkaar iets moois hebben opgebouwd met dit bedrijf. Ook onze oud-collega’s wil ik hierin betrekken, die met regelmaat nog even langskomen in de fabriek of op de haven om te zien wat ons vakmatig bezig houdt”, benadrukt Jacoline Luijt. “Zoveel lieren in opdracht in zo’n kort tijdsbestek is heel bijzonder en met recht de kers op de taart in een jaar dat we als bedrijf 60 jaar bestaan.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.