Er bereiken ons geluiden die pleiten voor de introductie van een (verplichte) Voyage Data Recorder (VDR). Invoeren van zo’n systeem roept nogal wat over de binnenvaart af want VDR is een opnamesysteem van alle gegevens aan boord: radarbeelden, marifoonverkeer, de motorconditie en vaarsnelheid. Zelfs gesprekken in de stuurhut zijn zaken die opgenomen (kunnen) worden.
De aantasting van de privacy zou geen probleem zijn omdat “het stuurhuis een werkplek is, vergelijkbaar met de cockpit van een vliegtuig, en geen privé-ruimte”. Een onterechte vergelijking, zeker bij de vele gezinsbedrijven. In de stuurhut van een binnenvaartschip heerst vaak een bepaalde beslotenheid. Daar worden allerlei zaken met elkaar besproken. Vaak is het een verlengstuk van de roef, bij wijze van spreken. In een cockpit, daarentegen, zijn de handelingen en de gesprekken vooral functioneel en van beperkte duur. Dat verschil zou men toch moeten weten.
Voor wie investeert de schipper eigenlijk?
Argumenten zijn dat het bij incidenten snel helderheid zou geven over de toedracht en omstandigheden. Verzekeringskwesties of politiecontroles zouden vereenvoudigd worden.
Dus vooral de verzekeringen, de politie, ILT en andere opsporingsorganisaties lijken er baat bij te hebben. Terwijl ILT en politie al zoveel middelen hebben om de binnenvaart te controleren, te handhaven en te vervolgen – en dat ook doen. Schippers mogen dik betalen om nog meer bewijsmateriaal tegen zichzelf te verzamelen en nog minder privacy te hebben.
Schipper en bemanning nog meer onder druk
En dan het uitlezen van de gegevens “op kantoor”. We weten dat de druk die uitgeoefend wordt op vele categorieën schippers en hun bemanning al aanzienlijk is. Maar die druk zou opgevoerd kunnen worden als alle gegevens van het schip ook op kantoor worden uitgelezen. Zit iedereen daarop te wachten?
Dat aanwezigheid van dit opnamesysteem op binnenvaartschepen al wordt geopperd als “een feit”, zal degenen die een verplichting willen wel bevallen. Dit betekent wel dat iedereen die er iets tegenin wil brengen al in de verdediging gedrukt wordt. “De vooruitgang kun je niet tegenhouden”, hebben we tenslotte vaak genoeg gehoord.
De weg tot verplichting wordt voorbereid
Als argument voor de invoering van VDR-techniek in de binnenvaart wordt genoemd dat het de veiligheid en betrouwbaarheid van vervoer over water zou vergroten. Zou dat betekenen dat we zonder dit opnamesysteem van alle (reis)gegevens minder veilig en minder betrouwbaar zijn? Moeten schippers en hun bemanning tot het uiterste toe gecontroleerd en gevolgd worden in hun handelen? En gaan we ons daarna weer afvragen hoe we meer mensen zover krijgen om voor dit “vrije” beroep te kiezen terwijl er nu al zo’n tekort is aan (goed) personeel?
Dat grote reders er veel voordelen van inzien kun je op je vingers natellen. En dat zo’n verplichting er zal komen, zou ook nog weleens kunnen… Tenzij de sector luid en duidelijk een ander geluid zal laten horen.
Sunniva Fluitsma,
woordvoerder ASV