In de film ‘Miss Congeniality’ uit 2000 neemt actrice Sandra Bullock deel aan een Miss World-verkiezing. Om de deelnemende dames te testen op hun intenties en intelligentie (heel belangrijk bij missverkiezingen) vraagt tv-host William Shatner (bekend als captain Kirk uit Star Trek en sinds kort de oudste ruimtevaarder ooit) de dames te vertellen wat ze wensen voor de samenleving. Alle dames antwoorden “world peace!” waarop de zaal telkens in gejuich losbarst. Dan komt Sandra en die antwoordt op Shatners vraag: “harsher punishment for parole violators”. De zaal valt stil, net als jij. Dan glimlacht Sandra en zegt: “And world peace”. Deze aankondiging van de wereldvrede doet de zaal weer in gejuich losbarsten.
Aan die filmscene moest ik denken toen ik het verslag las van het 7 miljoen euro’s kostende project Novimar waarbinnen het concept Vessel Train werd geïntroduceerd. De vessel train (scheepstrein) is een plan om achter elkaar varende schepen digitaal aan elkaar te koppelen, zodat ze ‘als vanzelf’ dezelfde baan volgen en er alleen op het voorste schip nog een kapitein nodig is. Op de volgschepen hoeven geen hoogopgeleide mensen te werken, al zullen ze niet zonder bemanning kunnen, en eigenlijk heb je wel nog steeds een beetje een kapitein nodig op de volgschepen.
Treinen zijn niet onbekend in de Rijnvaart. In de vijftiger jaren voeren sleeptreinen achter een flinke sleepboot en in de negentiger jaren werd het idee geopperd om met geschakelde duwbakken in treinvorm de Betuwelijn te beconcurreren. Nou ja, dat werd niks.
Terug naar het veelbelovende idee voor een vessel train. Al die briljante technische knowhow die zal leiden naar een glorieuze toekomst waarin voor de (deels) autonoom varende binnenvaart een heldenrol is weggelegd als alternatief voor het hinderlijke wegvervoer (horen we ook al 40 jaar) is helaas aan dovemansoren gericht, want echt snappen hoe die toekomst er dan uitziet, doen niet zo veel mensen. Dat vergt een voorstellingsvermogen dat voor de meesten immers niet is weggelegd (bovendien is geen enkel toekomstbeeld realistisch en dat is maar goed ook).
De oplossing voor die meeste mensen is een superversimpeling van die toekomst waardoor iedereen helemaal gelukkig wordt. De oplossing werd gevonden in de panacee voor alle onderzoeken in de binnenvaart: de binnenvaart wordt goedkoper want je hebt minder mensen nodig aan boord. En, zo wordt er dan achteraan geroepen om het nog mooier te maken, als het goedkoper kan, dan is de binnenvaart aantrekkelijker en dat is goed voor de modal shift! Opgelucht applaus! Dus het varen in een rijtje zou kunnen leiden tot modal shift. Of tot wereldvrede. Je weet maar nooit.