Bouwer Holland Shipyards Group leverde op 7 oktober IJveer 65 met Stage V-generatoren af aan het Amsterdamse GVB. Nog één pont te gaan; de verwachting is dat IJveer 66 begin volgend jaar wordt afgeleverd.
Het zesde schip uit de serie van zeven vaart nu ook hybride op het IJ rond. De grote verandering is dat nu vier Stage V-motoren van John Deere gebruikt worden als generatoren. Samen met de twee vanaf IJveer 60 gebruikte MPAT-nabehandelingskasten van Xeamos voor uitlaatgassen is het schip nóg schoner en zuiniger. De op IJveer 64 geplaatste Veth-thruster met de 5-bladsschroef is op de IJveer 65 van de partij. Dit resulteert in een verbeterd vaargedrag.
Stage V
De vier generatoren zijn nu Stage V-commonrail 6068-motoren van John Deere. Ze leveren wel iets minder vermogen dan de andere motoren, maar passen goed binnen de vermogensrange die het schip nodig heeft. Ze leveren 108 kW in plaats van 133 kW.
In 2016 werd de eerste veerboot nieuwe stijl opgeleverd aan GVB, voorheen Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam. Dat was de IJveer 60. Daarna volgden in maart 2017 de IJveer 61, in augustus 2018 de IJveer 62 en in januari 2019 werd de IJveer 63 gedoopt en vervolgens in mei van dit jaar de IJveer 64.
Hoewel uniformiteit voor gemak en kostenbesparend onderhoud voorop staat bij het GVB en Holland Shipyards, worden nieuwe wijzigingen voor het gebruiksgemak en passagiers niet geschuwd. Ten opzichte van de IJveer 63 zijn er ook nu weer kleine veranderingen aangebracht: er is overgestapt naar twee Veth-thrusters met 5-bladschroeven en een vermogen van twee maal 250 kW. Die positieve wijziging is in IJveer 65 voortgezet en zal ook in de IJveer 66 gebruikt worden, evenals de Stage V-generatoren.
Schippers denken mee
Ook zijn de nieuwste inzichten van GVB en de schippers voor dit schip weer gebruikt. Voor de passagiers is bij de deuren een klein zeil gespannen dat wind-, regen- en schaduwvriendelijk is, bij de Amsterdamse school ontworpen voor de ronding van de brug. Zo worden de passagiers beter afgeschermd voor regen en zon. Dit gaat nu op alle 60-serie-veren aangepast worden met het oog op beter comfort voor de passagiers.
Aan de veerklep, voor op- en afstappen, is aan de onderzijde een nieuwe afdichting aangebracht tussen romp en veerklep. “Met zwaardere golfslag houden de passagiers nu ook droge voeten”, vertelt André Weima, projectleider bij Holland Shipyards. “Naast de veerklep is een rvs reling aangebracht zodat mensen niet meer op die plek kunnen gaan zitten. En ze hebben houvast, ofwel het is nog veiliger.”
Langer op accu’s varen
Het accupakket is ten opzichte van het eerste IJveer uit deze serie inmiddels dubbel zo groot geworden: 270 kW. “We proberen meer op accu’s te varen”, vertelt Weima. “We gebruiken met varen nog steeds twee generatoren.”
Panklare cijfers heeft Weima nog niet, maar de schepen worden doorlopend gemonitord. “De gevoelens zijn heel positief over het gebruik en de resultaten gebruiken we ook bij de ontwikkeling van de serie volledig elektrische veren voor het Noordzeekanaal.”
Alles is van invloed op het verbruik van de schepen, ook het vaargedrag van de schippers. Hard varen en snel wegvaren zijn medebepalend. “We finetunen de systemen nog steeds”, zegt Weima. In het begin, bij de IJveer 60, waren de schippers nog terughoudend over elektrisch varen. Dat standpunt is nu volledig veranderd. De meeste schippers willen niets liever dan op de 60-serie varen; ze zijn enthousiast over de hybride schepen.
Betrokken
“De samenwerking met GVB is van het begin af aan heel erg goed”, stelt Weima. “Regelmatig wordt er ook met GVB en de schipperscommissie gesproken.”
Want de schippers zien vaak als eerste in de praktijk wat veranderd zou moeten worden. Veel van de kleine verfijningen zijn ontsproten aan hun praktijkervaringen en betrokkenheid. Zij zien dagelijks de passagiers op de veren en voelen hoe de schepen in gebruik zijn.
tekst: Evert Bruinekool