Champagne voor (de bouwers van) de Noordpark

0

Op 30 september heeft het mts Noordpark zijn proefvaart met verve uitgevoerd. De geslaagde missie werd beklonken met champagne. De tanker, uitgevoerd met een 29 meter lange bunkergiek, is eigendom van de familie Besjes. Het schip gaat varen voor Burando Barging.

De Noordpark is 135 meter lang en 17,55 meter breed. De diepgang is 6,12 meter en de holte 5,00 meter. Het casco is, in Polen, gebouwd door RensenDriessen Shipbuilding. Dat heeft daarvoor een nieuw ontwerp gemaakt, helemaal naar de wens van de familie Besjes. Dat ontwerp draagt voortaan de naam van de Noordpark.

De afbouw deden de eigenaren in eigen beheer. Maar wel met hulp van een groep vertrouwde en kundige leveranciers. Met een hoofdrol voor Oonincx Scheepsonderhoud (OSO). Het Werkendamse bedrijf deed onder meer de afbouw van de machinekamers en realiseerde het dekleidingsysteem. Dat laatste deed OSO vijf jaar geleden ook al voor het mts Noordkaap, eveneens een 135-meter-schip van de familie Besjes. Voor de afbouw kon OSO gebruik maken van de kade van Den Breejen Shipyard in Hardinxveld-Giessendam.

Dolderman zorgt voor power: met de hoofdmotoren (twee Caterpillars 3512C) en de generatoren (twee Caterpillars C18 en twee John Deere’s 6068). Van Damen Marine Components komt het besturingssysteem, het Van der Velden- stuursysteem, de 2 x 2 roeren (type Van der Velden XR) en de straalbuizen.

Blokland Non-Ferro leverde de beunkoelers. Veth Propulsion zorgt voor de wendbaarheid met twee Veth Jet-boegschroeven (type 4K-1200 met E-motoren van 390 kW).

European Pump Services leverde zes EPS/Bornemann-ladingpompsystemen van het type HCi 232. Deze hebben elk een capaciteit van 300 m3 per uur en zijn geschikt voor het verpompen van zowel lichte producten als zware stookolie en dat bij een maximale werkdruk van 8 bar. Dit type ladingpomp (HCi een in line-model) heeft een lage bouwhoogte. Een bijkomend voordeel daarvan is de besparing op het leidingwerk doordat dit laag gemonteerd kan worden. De aandrijving is verzorgd door EEx-de ABB-elektromotoren.

Ook de strippomp-unit komt van EPS. Deze pomp is ook voorzien van een ABB-elektromotor en heeft een capaciteit van circa 13 m3 per uur. EPS heeft de pompsystemen voorzien van de componenten die voor adequate temperatuurbewaking zorgen. Hierdoor zijn ze geschikt voor installatie in ATEX-zone 1 IIB T4.

Het thermische olie-systeem is afkomstig van Heatmaster. Liquid Control Trading verzorgde het pompenpakket voor de machinekamer. W&O Europe maakte de afsluiters voor de dekleiding­systemen.

Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf vervaardigde de bunkerkraan, de ankerlieren en de autokraan. Kampers Shipyard bouwde het stuurhuis (inclusief hefgeleidekoker­systeem). DBS Scheepsservice installeerde de aluminium vloeren in het voor- en het achterschip. Van Muehlhan komt de coating.

ClimaLogic is verantwoordelijk voor de airconditionings-, de overdruk- en de sanitair-installatie, maar ook voor de machinekamerventilatoren, tankventilatoren en de rvs klaproosters. EMS Group deed de complete elektrische installatie. Speedheat Breda zorgt met zijn vloerverwarming voor een aangenaam klimaat aan boord.

Theuns scheepsbenodigdheden leverde onder meer het ADN-pakket, de Dräger-gasdetectie, de aluminium bijboot, de Norsap-stuurstoel en de Lankhorst-touwen. De Noordpark is verzekerd door Overvliet Assurantie­makelaars.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.