Sardonyx: goed varende geluksbrenger

0
(foto Maritime Filming Group)

Sardonyx is een kwartsvariëteit. Deze edelsteen zou integriteit en deugdzaamheid bevorderen en geluk en stabiliteit in relaties brengen. Daarmee is het een positieve naam voor een schip. Vrijdag 9 oktober bewees de tanker tijdens de officiële proefvaart dat de Sardonyx gewoon ook heel prettig vaart.

De nieuwe tanker is eigendom van de families Brouwer en Van Lang en gebouwd voor het vervoer van plantaardige olie. De Sardonyx is 86 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip telt zeven roestvaststalen en verwarmbare tanks en kan circa 2.600 ton vervoeren. 

Net als het onlangs in de vaart gekomen zusterschip Ommoord gaat de Sardonyx varen voor Qwave, het nieuwste label van Maaskade Bevrachters. Ook nu is de afbouw uitgevoerd door Zeeland Maritime Services.

Terlouw Rotterdam leverde de twee Volvo Penta-voortstuwingsmotoren, type D16MH, en een generatorset met een Volvo Penta D16MG als hart. ADS van Stigt leverde twee keerkoppelingen (Masson Marine type MM W2900) met alle toebehoren. Berger Maritiem Sales & Service en Fischer Abgastechnik zorgden voor SCR-katalysatoren die Stage V-klaar zijn. De Verhaar Omega-boegschroefinstallatie is van het type VBS1200sr.

Alubouw de Mooy bouwde het stuurhuis en de kolom daarvoor. Van Alphatron Marine komt het complete nautische pakket. Hora leverde de scheepsramen.

Beerens Handelsonderneming leverde de voorsierradarmast, stuurhuistrap, aluminium heklich­tvleugel, de scharnierbare boordlichtbakken, de vlaggenstokhouder en de davit.

ClimaLogic is onder meer verantwoordelijk voor de airconditioning, de overdrukinstallatie, de sanitair-installatie, de rvs-klaproosters, machinekamerventilatoren.

De twee EPS/Bornemann-ladingpompsysteme van European Pump Services hebben een capaciteit van 300 tot 500 m³/uur en zijn uitgevoerd in rvs. Dit bedrijf leverde ook de machinekamerpompen, het ballastsysteem, de butterwash-pomp, de frequentieregelaars en het automatiserings-/beveiligingssysteem. Van Heatmaster komt de heet­water-ladingverwarmingsinstallatie van 1.600 kW, met warmteterugwinning van het motorkoelwater.

Van Koeveringe Kunststoffen leverde en installeerde het kunststof leidingwerk en de appendages voor het lens-/ballastsysteem. W&O Europe voorzag de Sardonyx van afsluiters voor de dekleidingsystemen, het ballastsysteem en de machinekamers.

LWC Group verrichtte diverse werkzaamheden. JPsurvey deed de certificering. Overvliet Assurantiemakelaars heeft de verzekering geregeld.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.