Er komen deze weken twee keer zo veel koelschepen met conventionele lading aan bij Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven. Door alle coronamaatregelen zijn rederijen niet in staat voldoende koelcontainers in de laadhavens van Zuid-Afrika te positioneren. Dat vangen ze op door de inzet van conventionele koelschepen. Die nemen aan dek containers mee en in het ruim pallets.
36 koelcontainers en 2.482 pallets vol Zuid-Afrikaans fruit (onder andere grapefruit, sinaasappels, peren en citroenen) werden begin deze week op Rotterdam Fruit Wharf overgeslagen uit de Crown Garnet. Het schip behoort tot de Reefer Alliance, een samenwerkingsverband van Seatrade en Baltic Shipping die een dienst onderhoudt tussen de havens Durban, Port-Elisabeth en Kaapstad in Zuid-Afrika. Vanuit deze laadhavens vervoeren deze schepen het citrusfruit in containers aan dek en onder dek naar Rotterdam en Sint Petersburg.
Koelhuizen aan het water
“Meestal arriveert zo’n schip eens in de twee weken in Rotterdam en dan is het aantal pallets in het ruim aanzienlijk minder. Dit is alweer de tweede in een reeks van vier aankomsten in mei. Door het tekort aan 40 voets-reefers is de vraag om op deze dienst mee te varen veel groter dan gebruikelijk”, aldus commercieel manager Peter van de Laar.
Van hem mogen er best nog meer conventionele koelschepen naar Rotterdam komen. “Vroeger deden we drie van dit soort schepen in een week. Nu wordt bijna al het fruit vervoerd in koelcontainers. Wij zijn nog de enige terminal in Rotterdam die goed is uitgerust om conventionele koelschepen te kunnen ontvangen. Niemand heeft een koelhuis direct aan de waterzijde zoals wij.”
Koelcellen
Op de kade van Rotterdam Fruit Wharf in de Merwehaven worden de pallets met fruit uit de koelcontainers op het schip, na de lossing van de containers aan dek, direct in één van de koelcellen gelost. Zo blijft de koelketen zo gesloten mogelijk.
Naast deze speciale conventionele dienst ontvangt Rotterdam Fruit Wharf dagelijks containers met fruit van de reguliere Rotterdamse containerterminals. Deze containers worden gelost in één van de koelcellen. Daar wordt het fruit op de juiste temperatuur opgeslagen, totdat het zijn weg vindt naar een bestemming in Europa of zelfs daarbuiten.
Rotterdam Fruit Wharf
Rotterdam Fruit Warf viert dit jaar zijn 10-jarig bestaan. Terwijl veel fruit naar de havens op de zuidoever verdween, bleef het bedrijf de noordoever van de Rotterdamse haven trouw. Rotterdam Fruit Whar is onderdeel van de SEA-invest Group. Die bezit ook terminals in Antwerpen, Zeebrugge en Hamburg en koelloodsen in Zuid Afrika: in Kaapstad en Durban.