De lage rivier van 2018 gaf Sjaak Oudakker van Oudcomb inspiratie om twee ongewoon goed dragende chemietankers te bouwen met het accent op schone, revolutionaire voortstuwing: de Oranje Nassau V en VI. De inkoop en afbouw is door Oudcomb en Mercurius Shipbuilding gerealiseerd. Voor de exploitatie zorgt TankMatch.
Oudakker praaide William Sakko van Shipbuilding Solutions voor een uniek ontwerp. Toen het concept eenmaal was bepaald, groeide het gezelschap uit met Van Oossanen, SIP Marine en MARIN (voor onderzoek en de sleeptanktest), Koedood (als Mitsubishi-leverancier) in combinatie met Hybrid Propulsion (voor de elektromotoren), Veth Propulsion (drie L-Thrusters als voortstuwing) en Oechies Elektrotechniek (verantwoordelijk voor de elektrische installatie). Concordia Damen leverde het casco vanuit China en Den Breejen Shipyard maakte er een schip van. (Met excuus aan de firma’s die eveneens voor dit project onmisbaar zijn geweest en wegens ruimtegebrek hier in de leverancierslijst worden genoemd.)
Proefvaart
Wanneer Oechies, als verantwoordelijke elektricien van het geheel uiteindelijk aan boord van dit digitale schip stapt, is het tijd voor de proefvaart van de eerste van de twee schepen, de Oranje Nassau V. De laptop klapt open om de parameters, regelaars, beveiligingen en frequentiemeters aan te sturen die het schip tot leven brengen. De toeschouwer begrijpt dat traditioneel werken hier achterhaald is.
De kapitein zet koers naar het Vuile Gat, geladen met 4.000 ton water aan boord en zet met één van de drie, 600 kWe sterke generatoren 14 kilometer op de klok. Zonder ook maar een vuiltje aan de lucht. Manoeuvreren met drie thrusters en een boegschroef gaat super. Decibels? Belachelijk weinig doordat de energievoorziening op het voorschip is geplaatst. Kortom, een stuurhuis vol voldoening, na een toch wel inspannende periode.
Groter
We praten met projectleider Herman van Beek bij Den Breejen Shipyard, die voor dit project een paar schoenen versleet. Onmiddellijk betrekt hij zijn team erbij. “Samen dus! We hebben de mensen, de faciliteiten, ruimte en ervaring. Het is ook niet de eerste Oranje Nassau die hier wordt afgebouwd, ofschoon we nog niet eerder zo’n grote, onderscheidende chemietanker hebben afgebouwd. De vorige chemieschepen waren conventioneler in uitvoering en minder groot.”
“Deze zijn 110 x 14,04 meter, hebben een holte van 5,85 en zijn 5.400 kuub groot. Het trunkdek, leidingsysteem inclusief een manifold voor veertien verschillende partijen is een technisch kunstwerk. DJPS heeft dit prefab tot een millimeter achter de komma aangeleverd. Thermal Controls & Electronics leverde in samenwerking met Combi Isolatie eveneens onderscheidend werk. Zelf deden we onder andere aanpassingen om te voldoen aan het nieuwe ADN. We realiseerden looproosters en installeerden equipment. Voor schilderwerk tekende de crew zelf. Sjaak Oudakker is de ideeënmaker, geassisteerd door zijn zonen Dominique en Yannick.”
Het is een geruststellende gedachte dat de verregaande techniek en moderne software complexe installaties weer eenvoudig bedienbaar maken. Veel is op deze schepen anders dan gebruikelijk, ofwel innovatief.
Uitvoering
Wat opvalt, is het bijzondere scheepsmodel, met lagere weerstand dan vergelijkbare schepen. De Oranje Nassau V kan door de drie L-thrusters op 1,40 meter diepgang varen, waarbij de meetbrief 700 ton draagvermogen vermeldt. Als voorstuwing en boordenergie zijn er drie 600 Mitsubishi’s van kWe geplaatst, in het voorschip. Het powermanagement regelt de gevraagde energie tussen voortstuwing, pompbedrijf en boordspanning. Er zijn verder geen generatoren nodig.
Behalve het achterdek zijn er op het achterschip geen gangboorden. De woon- en verblijfplaatsen hebben de dimensie van de totale scheepsbreedte. Op het roefdek is een ingang naar de verblijven, technische ruimte, thrusters en zijn er afgesloten boxen gecreëerd voor accu’s. Het voortstuwingssysteem is uitgelegd om in de toekomst eveneens op accu’s te kunnen varen.
Oechies heeft de technische vertaalslag gemaakt waardoor de slimme installatie een zeer efficiënt pomp- en verladingssysteem heeft. Marflex is hierbij met vijftien deepwell-pompen onmisbaar en Heatmaster met zijn thermische verwarmingssysteem eveneens. Per tank zijn er twee butterwash-machines; vanzelfsprekend is demi-water voorradig. Wanneer je in de chemie kan spreken over parels, komen deze Oranje Nassau’s er voor in aanmerking.
Oudcomb levert naast exploitatie van de in-house vloot eveneens turnkey-schepen voor derden. Dat gebeurt op basis van hedendaags scheepsontwerp, de modernste techniek en passend in alle eisen op het gebied van duurzaamheid. Mercurius is eigenaar van één van deze Oranje Nassau-schepen, die op bareboat-basis verhuurd is aan Oudcomb.