Met het afleveren van het drogeladingschip Zonga heeft hoofdaannemer Maas Building Projects een prima prestatie geleverd. Dat was ook het oordeel van de binnenvaartondernemer die het schip kocht, de familie Goedgezelschap. De overdracht was op donderdag 17 januari. De afbouwlocatie was scheepswerf P.H. Tinnenmans en Zonen, tegenwoordig Tinnemans Floating Solutions geheten.
De Zonga is 135 x 11,45 x 4,00 meter en werd ontwikkeld door Kevin Romeijnders, eigenaar van uit Maasbracht. Voor dit project zette hij met Marcel van Dijk van Scheepselektrotechniek Vissers & van Dijk de joint venture Maas Buildings Project op.
Casco
Na aankoop van twee casco’s in China was Kevin Romeijnders op zoek naar een betrouwbare partner waar de werkzaamheden van de afbouw konden worden uitgevoerd. Gezien de tijdsdruk en de combinatie van het droogzetten en een ervaringsdeskundige op het gebied van ombouw en afbouw van grote projecten werd dat Tinnemans Floating Solutions in Maasbracht.
“Wij hebben als scheepswerf een goede zet gedaan met het creëren van de mogelijkheid om grote binnenvaartschepen droog te zetten in onze haven”, zegt Tinnemans. Opdrachtgever Marcel van Dijk heeft gezamenlijk met alle onderaannemers, toeleveranciers en medewerkers, binnen en buiten Maasbracht, er de schouders onder gezet om tot dit mooie resultaat te komen.
Afbouw
Bij dit project nam Marcel van Dijk van Maas Buildings Projects het hoofdaannemerschap voor zijn rekening. Scheepswerf Tinnemans verzorgde het volledig droogzetten van het 135 meter lange schip, de staalwerken onder en boven de waterlijn, de volledige machinekamer, interieurwerkzaamheden in stuurhut, voor- en achterwoning, alsmede de volledige inbouw van de toegeleverde componenten en techniek, waaronder de Caterpillar-hoofdmotoren en generatoren.
Scheepselektrotechniek Vissers & van Dijk droeg zorg voor de elektrotechnische installaties en het nautische pakket. Zij verzorgden ook het complete lensballastsysteem in samenwerking met Servicepunt van Look. Installatiebedrijf Van Lier realiseerde de centrale verwarming en het sanitair. Woninginrichting Frencken verzorgde de stoffering in de woonverblijven van het binnenvaartschip.
Verbunt Industriële Reiniging & Conservering droeg zorg voor de conservering. Omru scheepsramen installeerde ramen en deuren en Tinn Silver bouwde de gekeurde bijboot. Tullemans leverde de complete inventaris en General Services Holland isoleerde de woning. GSK Brokers bemiddelde bij de aankoop van casco, woning en afbouw. Maasland Building Projects droeg de aankoopcomponenten als roef en motor aan en Tinnemans Floating Solutions plaatste ze op de Zonga.
Geluid
De proefvaart van de geladen Zonga op het Haringvliet is inmiddels achter de rug en zeer goed verlopen. Het binnenvaartschip kenmerkte zich met goede vaareigenschappen en heeft het gewenste resultaat met glans gehaald. Ook het geluid in de woningen en slaapkamers was ruim binnen de norm.
De Zonga heeft op haar maidentrip Zolder aangedaan om te laden en heeft daarna haar reis voortgezet met als eindbestemming Den Bosch.
Jan Tinnemans vertelde, op weg naar Boot Düsseldorf, waar hij zijn nieuwe staaljacht Sante presenteerde: “We hebben samen met onze Maasbrachtse collegabedrijven als een goed georganiseerd team in de afgelopen maanden een recordklus verricht, ondanks het feit dat we vrij onverwacht deze afbouw op ons bordje kregen.
Onze resultaten vielen zó in de smaak bij opdrachtgever Maasland Building Projects dat dit bedrijf een vervolgopdracht aan Tinnemans Floating Solutions verstrekte.”
Over die tweede opdracht zegt Tinemans: “We zijn al druk doende met de afbouw van dit nieuwe casco, dat straks als binnenvaartschip gaat varen onder de naam Vios. Als samenwerkende scheepvaartbedrijven hebben we de intentie dit project binnen de afgesproken periode af te bouwen voor opdrachtgever Maasland Building Projects met dat stukje Maasbrachts vakwerk dat ons eigen is.”