WR 50 is een plaatje

0

De WR 50 Concordia werd in december overgedragen aan de gebroeders Bakker. Die vissen inmiddels op garnalen met het schip vanuit Den Oever.

De WR 50 Concordia is ontworpen door Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. De kotter is 23,95 bij 6,20 meter. Dat is een meter langer dan het zusterschip de WR 40, al eerder door Heijsman Scheepsbouw & Reparatie gebouwd. Zij bouwen van jacht tot viskotter en onderhouden veel visserijschepen. De scheepswerf zit aan de Spoorhaven in Stavoren.

Paradepaardje

In 1980 startte Siep Heijsman, directeur-eigenaar van Heijsman Scheepsbouw & Reparatie een reparatiewerf voor kotters en de bruine vloot. In 2000 verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand aan de Spoorhaven en toen kwam Christiaan Heijsman erbij.

Inmiddels is er ruime ervaring in scheepsbouw, van sloep tot luxe jacht en er zijn ook al diverse nieuwe kotters gebouwd. Ze kunnen schepen tot 25 meter bouwen. De Concordia is met 23,95 meter de grootste nieuwbouw tot nu toe.

Christiaan Heijsman is verheugd over de aflevering van dit nieuwe visitekaartje. “Het is een vervolgopdracht na de bouw van de WR 40 die wij in 2014 afleverden.”

De gebroeders Bakker hadden in 2001 een kotter laten bouwen bij Visser in Den Helder. Die was 22 meter lang en zij wilden nu meer ruimte. De WR 40 is bekeken en met diverse aanpassingen nagebouwd.

“Het voordeel van een bestaand schip bekijken is dat je alles makkelijker kunt zien dan dat je van een tekening alles moet uitzoeken en aangeven wat je anders wilt voor je eigen nieuwbouwproject.”

Schoon werken

Uiteindelijk veranderde er een aantal zaken aan het schip: een meter langer, de kop is wat hoger en het schip is wat anders gestrookt. De ramen vallen meer voorover; de mast bevindt zich op het stuurhuis. Daarnaast is er veel rvs gebruikt: het beslag en alles wat slijt, draait, beweegt, en bijna alle bussen en ogen ook. Ook het potdek, de bewegende delen van luiken en alles wat aanstoot heeft, zoals bolders, berghoutslijtstrippen en kluisgaten. Het schip werkt voor de voedselindustrie, dus met alles is rekening gehouden met HACCP, het voedselveiligheidssysteem.

Er moet schoon gewerkt worden en er mogen niet zomaar resten kunnen achterblijven. De vriescel is met kunststof afgewerkt. De verlichting bestaat uit ledlampen die glad weggewerkt zijn in de plafonds. Bediening van verlichting en apparatuur is veelal geregeld met touchscreens. Kortom: een technisch hoogstandje met de modernste mogelijkheden.

Dit geldt ook voor de bediening op de brug. “Alles is computergestuurd en het is mogelijk van afstand met telefoon of computer in te loggen, om bijvoorbeeld brandstofverbruik, voorraad en dergelijke te controleren of de visserijverlichting aan te zetten”, vertelt Christiaan Heijsman. “Door de camera’s op het schip kun je zelfs een kijkje nemen aan dek of in de machinekamer.”

 

In twee dagen een schip

De bouwmethode was niet standaard; eerst werd het casco van het stuurhuis gebouwd. Toen dat klaar was de mast.
Het stuurhuis is met een binnenvaartschip naar Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen in Hasselt gebracht. Zij straalden het en schilderden het, om vervolgens het complete interieur in te timmeren en alle apparatuur te plaatsen.

Ook de kombuis en zithoek werden direct geplaatst. De bekabeling lag klaar om aan te sluiten. Vervolgens werd de stuurhut teruggevaren naar Stavoren, waar ook de mast en inmiddels de romp klaar waren. Heijsman was aan de romp begonnen toen de stuurhut weg was.

De romp werd in oktober te water gelaten, de vier kooien en machine­kamer waren al ingebouwd. Drie Caterpillars: een C12-hoofdmotor van 300 pk, een hulpmotor van 86 kWA en een identieke hulpmotor in een geluiddichte kast. Toen het stuurhuis arriveerde, was het een kwestie van plaatsen.

“Eigenlijk heb je in twee dagen een schip, als je de onderdelen samenvoegt”, vertelt Christiaan Heijsman. De romp te water en ‘s middags het stuurhuis erop, de volgende dag de mast plaatsen… en klaar.”

Daarna volgde een periode van kabels aansluiten en afbouwen. Maar in wezen was het schip voor 75 procent klaar. De garnalen­verwerkingsinstallatie van De Boer RVS kwam aan dek en zo kwam het schip steeds dichter bij de oplevering in december. Na de proefvaart in december kon de bemanning direct met vissen beginnen.

tekst: Evert Bruinekool
foto’s: Heijsman Scheepsbouw & Reparatie

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.