Op 27 november is de Roma opgeleverd door scheepswerf Peter Tinnemans uit Maasbracht. Die speelde het binnen drie maanden klaar een enkelwandige tanker om te bouwen tot beunschip.
Bedrijfsleider Fabian Fijneman erkent dat het droge weer hieraan heeft bijgedragen: “Dankzij het goede weer hebben we vele uren buiten kunnen werken. Eind juli is het schip als enkelwandige tanker bij ons binnengelopen en na de bouwvakvakantie zijn we met de ombouw begonnen.”
Tank verwijderd
“Als start van de ombouw van de Roma hebben we eerst het dek glad gemaakt door alle obstakels te verwijderen. Vervolgens is de tank verwijderd. Dan hebben we het dek ingekort met bijna 20 meter: van 105 meter naar 86 meter. Daarna brak de fase van de opbouw aan. Ons personeel heeft de spanten ingebouwd en de vloerplaten gelegd. Daarna hebben ze een zandgoot en het pijpleidingwerk geplaatst en nieuwe pompen ingebouwd. Ons bedrijf heeft verder een andere motor geplaatst en spudpalen.”
De bedrijfsleider noemt de andere bedrijven die aan de ombouw van de Roma hebben meegewerkt: “ASS (Antwerpse Staal Services) was de leverancier van het staal. Vissers & van Dijk heeft zorg gedragen voor de elektrische installatie. Van Lier Installatietechniek had de verantwoordelijkheid voor het sanitair en de verwarming. Pompen, ejectors en afsluiters werden geleverd en geplaatst door Foresta Trading. Verhaar Omega reviseerde de kopschroef en Frencken Wonen verzorgde de woninginrichting. Yerseke Engine Services zorgde voor een andere motor. Beware Design hield zich bezig met het nieuwe ontwerp van de nieuwe Roma.”
Perfect
Eigenaar Frank Vermaas en kapitein Edwin de Bruin zijn op hun nieuwe beunschip nog druk bezig met de laatste voorbereidingen voor de eerste reis. Ook schoonvader Leo van Giesen is van de partij. Tijdens de laatste drie maanden volgde hij de ombouw van dag tot dag op de werf.
Edwin de Bruin: “Met dit beunschip varen we voor de firma Van Oord en vervoeren we zand en grind naar diverse bestemmingen in België en Nederland.”
De eerste reis ging naar Lomm om zand te laden. “Die lading brengen wij naar Brussel. Ik heb er alle vertrouwen in. Scheepswerf Peter Tinnemans heeft perfect werk geleverd met de verbouwing van de tanker tot beunschip”, zegt Frank Vermaas.
Leo van Giesen beaamt dat: “De werkzaamheden zijn prima verlopen. Alles keurig op tijd afgeleverd en mooi afgewerkt.”
Frank Vermaas brengt naar voren dat hij de samenwerking met de hoofdaannemer als prettig ervaren heeft: “Laten we het zo zeggen: we hebben heel goed gecommuniceerd met Peter (Tinnemans) en Fabian (Fijneman).”
Nieuwe projecten
Fabian Fijneman is trots op het werk dat hij en zijn collega’s hebben geleverd bij het ombouwproject. “Als werf deden we deze klus, van deze omvang, voor de eerste keer. We hebben het er goed vanaf gebracht, als ik naar de commentaren luister. En de samenwerking met eigenaar Frank Vermaas was goed. We wisten direct wat we aan elkaar hadden.”
Fabian meldt tot slot dat in 2019 nog twee projecten als die van de Roma van stapel zullen lopen: de ombouw van enkelwandige tankers tot beunschepen. De namen zijn al bekend: Tromso en Malmö.