- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Izar drijft op samenwerking

Mts Izar drijft op samenwerking

- Advertentie -

Delen

Wanneer er materiaal in voorraad is, onderaannemers volgens schema presteren en het gaat om een doorontwikkeld en maatvast afbouwvriendelijk casco, dan vormt dat met de aanwezige expertise volgens Dolderman de smeerolie waarop een afbouw draait als een tierelier. Ook als er druk op de ketel staat door de naderende vakantieperiode. Mts Izar staat op de recordlist met precies negen weken van binnenkomst tot EBIS-gereed!

De 110 x 11,40 x 3,41 meter grote Izar is gebouwd in Roemenië en geleverd door Rensen-Driessen Shipbuilding BV, dat ook tekende voor de complete levering van het schip. Het type is een gerenommeerde Moneymaker, ofwel een ‘gelikt’ casco waarbij spanten zich niet manifesteren, een radius zuiver aanvoelt, de dekhuisafdichting zo recht is als op de tekening, slijpwerk onderdeks blijft en plamuren niet op de to do-list staat. De Roemeense werf en surveyor Nicolae zorgden voor een scheeplengte kwaliteit.

Voor de realisatie van deze Izar tekende Universe Shipping GmbH, de Duitse tak van Universe Shipping BV bestaande uit de drie grootaandeelhouders van U.S. BV waarvan Dagevos Shipping (Warbout) en Anpa Shipping (Bosman) er twee zijn. De combinatie in dit turnkey-project van Dolderman/

Rensen-Driessen Shipbuilding en de specifiek technische begeleiding van Marcel Roth heeft de opdrachtgever compleet ‘uit de wind’ gehouden. De Izar vaart onder de vlag van GEFO.

16Izar_3

Aan dek

Waar kunnen we kapitein Jim Haakman vinden?

“Dat ben ik.” In één keer raak! Vanmorgen is Jim van huis en voor het eerst aan boord van zijn nieuwe schip.

En wat vind je er van?

“Het ziet er super uit.” Zijn blik verraadt trots! Jim is 28 en al zeven jaar in dienst bij Universe Shipping, waarvan zes jaar als kapitein. Opgegroeid in Grootebroek, onder de rook van Enkhuizen, is hij de enige varensman in de familie. Als familie en vriendin eens aan boord komen en zich als walrotten verbazen waar hij mee bezig is, is dat wel een feestje. Gevraagd worden om kapitein op het nieuwste schip te worden is ook al niet vanzelfsprekend.

Een schip is zo goed als de bemanning, weet nautisch-technisch directeur Marcel Roth. “De firma drijft op de medewerkers.” Universe Shipping telt er reeds 140, van wie vijf op kantoor. “Personeelschef Marien Theunisse houdt bij ons de vinger aan de pols. Wilout Baan is verantwoordelijk voor de technische zaken. Mijn vrouw Anita assisteert ons bij ‘TMSA’: Tanker Management and Self Assessment. Liona Bosman zorgt dat alles administratief op orde is en blijft.”

“Wanneer je groeit kost het minder moeite om bij ziekte of ander verzuim een vervanger te vinden. Er is bij de off-schema medewerkers altijd wel iemand die even wil inspringen.”

“We groeien nog steeds. Daarom verhuist Universe Shipping binnenkort naar een grotere locatie op een steenworp afstand. Ook zal onze groep in het najaar worden versterkt met een algemeen directeur.”

“Ook over de veiligheid aan boord is er nieuws, namelijk: in samenwerking met enkele collega’s hebben we met Emprove op het gebied van veiligheid een eigen systeem gerealiseerd.”

 

Emprove

In 2015 is Universe Shipping samen met collega-rederijen Vario Shipping en Noordtrans gestart met een managementsysteem leer- en implementatietraject. Hiervoor is het maritiem adviesbureau voor kwaliteit, veiligheid en milieu Emprove benaderd voor het opstellen van beleid, doelstellingen en procedures in lijn met de bedrijfsambities.

Als uitgangspunt is het zogeheten Tanker Management and Self Assessment genomen: TMSA. Dit instrument is gericht op het voorkomen van incidenten of het beperken van de schade ervan. Er wordt aandacht besteed aan onder andere: onderhoud, competenties van medewerkers (schip en wal), scheepsbezoeken, laad- en losoperaties, veiligheids- en milieumanagement evenals het voorbereid zijn op noodsituaties.

16Izar_2

Leren

Marcel Roth: “Groeien en daarbij transparant zijn in bedrijfsstructuur naar opdrachtgevers, verlangt duidelijke en soepel lopende processen. Wij willen problemen vóór zijn in plaats van achter de feiten aan lopen.”

“Het is belangrijk risico’s te beheersen, zodat de continuïteit van ons bedrijf gewaarborgd is. Het Emprove-managementsysteem helpt om van prestaties te leren en verbeteringen door te voeren met aandacht voor de menselijke factor in ons bedrijf.”

 

Vlijmscherp

De proefvaart bewees dat streven naar perfectie in de vaareigenschappen tot uitdrukking komt. Volgens de kapitein stuurt en manoeuvreert de Izar vlijmscherp. Wat onder andere opvalt aan de uitvoering zijn de 1 meter hoge tankontluchtingen achter de roef. Nieuwe regels! Eerst kijken we in de fraaie, door Kampers geleverde stuurhut naar Radio Holland-apparatuur, door Verveer Timmerbedrijf BV ‘sjiek’ ingelijst in de lessenaar.

 

Inbouwspecialisatie

De Izar heeft acht tanks en een gelijk aantal Marflex deepwell-ladingpompen. De machinekamer­­installatie met een Caterpillar 3512 als krachtbron ‘danst’ naar de pijpen van PSI Pijpleidingen.

Doldermans inbouw resulteerde opnieuw in een rijkgevulde machinekamer, storingsproef uitgerust met veel werkruimte voor onderhoud. Inbouwspecialisatie is zichtbaar zowel boven als onder de platen!

Manoeuvres van het voorschip beheerst Verhaar. De woninginde­ling is praktisch met een eigen plek voor elk bemanningslid. Met Verveer haal je wat moois in huis!

Voor stoffering staat zoals gebruikelijk Ve-Screen. Werkina Werkendam vertaalde de min en plus in functie.

 

tekst en foto’s: Johan de Witte

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -