Bouw binnen de grenzen van een tonnage van 3.000 en een lengte van 90 meter een bulkcarrier met een zo groot mogelijk ruimvolume. Dat was kort gezegd de wens waarmee rederij Arklow Shipping uit Rotterdam in 2014 aanklopte bij verschillende werven. Waaronder Royal Bodewes in Hoogezand. De werf kwam met een ontwerp van een compact, basic, tijdloos en zeer werkbaar schip: de Eco Trader. Het ontwerp voldeed aan de eisen van Arklow Shipping en dus bestelde de reder een serie van tien van deze minibulkers bij de Hoogezandster werf, die nummer 3 – de Arklow Valiant – onlangs opleverde.
Na de Arklow Vale eind 2015 en de Arklow View begin dit jaar nam de rederij de Arklow Valiant over van de werf. En de bouw gaat gestaag en volgens een strak schema door aan het Winschoterdiep. Want tot het voorjaar van 2018 moeten er nog eens zeven van deze coasters van 86,90 bij 15 meter en met een tonnage van 2.999 gebouwd worden. De eerstvolgende – de Arklow Valley – gaat nog deze maand te water.
Ervaring
Al deze Eco Traders zet de reder in voor transport van stukgoed en bulk in Noordwest- en Zuid-Europa. Dat Arklow Shipping ook bij Royal Bodewes aanklopte, is niet zo verwonderlijk. Want aan het begin van dit decennium bouwde de werf al twee schepen voor het bedrijf: de Arklow Bridge en de Arklow Brook.
“Wij hebben veel kennis en ervaring op het gebied van de bouw van zeeschepen binnen aangegeven kaders. Compacte schepen bouwen waarbij klantspecifieke wensen en vereisten centraal staan, dat is onze specialiteit. En dat is nou precies wat Arklow voor deze serie vroeg”, vertelt Martijn Beunk van Royal Bodewes.
“Bovendien heeft deze reder toen al ervaren dat wij goed luisteren, proactief werken, denken in oplossingen en flexibel zijn. Een schip bouwen doe je met elkaar; daarom is optimale samenwerking en communicatie binnen de driehoek rederij-werf-leveranciers essentieel. In dat kader werken wij volledig transparant: wij laten zien wat we doen en waarom we het zo doen.”
Scheepsontwerp
De Rotterdamse reder kwam met deze bouwopdrachten terecht op de Nederlandse markt. Want creëren van maximaal ruimvolume bij minimale tonnage en lengte vergt een doorwrocht ontwerp. Optimalisatie is een kwestie van een schat aan kennis, gestoeld op vele decennia ervaring in scheepsbouw.
Op basis van alle specifieke wensen ontwierpen de engineers van Royal Bodewes dit scheepstype, de Eco Trader. Het ontwerp werd geoptimaliseerd door het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) in Wageningen.
“Uitgangspunt voor het ontwerp was een zo eenvoudig mogelijk schip: degelijk uitgevoerd met zo min mogelijk overbodige techniek aan boord. Dat scheelt kosten in zowel bouw als onderhoud”, licht Beunk toe.
“Een compact, maar compleet schip, overzichtelijk, goed werkbaar en onderhoudsvriendelijk. Dankzij het bijzonder efficiënte onderwaterschip is de weerstand en daarmee het brandstofverbruik minimaal. Want the less you burn, the more you earn. De 1.740 kW van de oliegestookte MAK 6M25 hoofdmotor is overigens meer dan voldoende om ook onder zwaardere omstandigheden goed en rendabel uit de voeten te kunnen.”
Straight bow
De Arklow Valiant is voor een groot deel identiek aan de eerste twee minibulkers uit deze reeks. Toch is er een opvallend verschil: dit schip is voorzien van een stijlsteven, terwijl de Arklow Vale en Arklow View nog een Groot Cross-Bow hadden.
“Het voordeel van de cross bow is optimalisatie van het brandstofverbruik en het vaargedrag van het schip bij zwaardere omstandigheden. Bij de straight bow is er meer werkruimte op de bak en is het zicht bij het ankeren beter. Vanwege het veelvuldig ankeren van deze schepen was vooral dat laatste een argument voor Arklow om nu te kiezen voor de stijlsteven.”
Tijdwinst
Nadat begin vorig jaar de handtekening onder de order was gezet, ging de cascobouw in de hal van Royal Bodewes aan het Winschoterdiep snel van start. De bouw van het casco voor de Arklow Valiant begon vorig najaar. Op 1 april dit jaar ging het schip te water en zo’n zes weken later vond de overdracht plaats.
“Voordeel van cascobouw en afbouw op dezelfde werf is tijdwinst, want je kunt al tijdens het bouwen van het casco met een deel van de afbouw beginnen. De opdrachtgever heeft deze schepen nodig en hecht aan snelle bouw, geheel volgens de afgesproken tijdsplanning”, licht Beunk toe.
“Wij werken hier samen met een geweldige ploeg onderaannemers en met elkaar zorgen wij ervoor dat de bouw snel en efficiënt verloopt.”
tekst: Jan Johan ten Have
foto’s: Royal Bodewes