- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDe nieuwe Rothensee is een Sunrisetanker

De nieuwe Rothensee is een Sunrisetanker

- Advertentie -

Delen

Vanwege de dubbelwandigheids­eisen die in 2018 hun wettelijke intrede doen in de tankvaart, is het voor Alexander Ristig uit Magdeburg nu een uitgelezen moment om de stap te zetten tot zelfstandig kapitein-eigenaar. Bij GS Yard in Waterhuizen werd zijn eerste eigen schip gebouwd: de 85-meter lange Sunrisetanker Rothensee.

Alexander Ristig komt uit een schippersfamilie. Zijn ouders voeren als zetschippers en ook zijn broer is actief in de binnenvaart.

Sinds 2002 vaart hij zelf ook, bij Reich Schifffahrtsbetrieb van Marcus Reich. Onder meer op de Heike Reich – niet geheel toevallig ook ooit gebouwd op de Waterhuizer werf – en de Saskia Reich. Laatstelijk voer hij op een huurschip, de enkelwandige Nautic.

Het vaargebied van de Rothensee wordt met name de Noord-Duitse kanalen, waar het schip hoofdzakelijk gaat varen met minerale oliën en lichte chemie in opdracht van vaste bevrachter Fluvia Tankrode uit Hamburg. Met als belangrijkste havens Hamburg, Berlijn, Hannover en thuishaven Maagdenburg.

 

Naam

Aan de laatste stad heeft het schip ook zijn naam te danken; Rothensee is een wijk in die stad en ook een scheepslift. En voor wie deze naam vage herkenning oproept, maar niet helemaal kan plaatsen waarom: dit was ook de naam van het schip dat in 2014 op het Mittellandkanaal zonk nadat het doormidden brak na een aanvaring.

Na dat ongeluk verdween de naam Rothensee van het water. Ristig herstelt deze scheepsnaam nu weer in ere.

Het casco van de Rothensee werd in eerste instantie gebouwd voor een andere opdrachtgever. De beoogde eigenaar moest echter afhaken. Wel ging hij mee op zoek naar een liefhebber voor het casco.

 

Optimistisch

De man kende Alexander Ristig en benaderde hem of hij geen belangstelling had om zelfstandig te worden en de bouw van dit schip verder af te ronden. Ristig had er wel oren naar.

Hij is optimistisch over de kansen van dubbelwandige tankers in de toekomst in het algemeen en die van zijn Sunrisetanker in het bijzonder, vanwege de bovengemiddeld gunstige verhouding tussen snelheid, verbruik- en laadvermogen.

Deze tanker kan in de vijf ladingtanks van 380 kubieke meter ruim 1.500 ton laden, zo’n 150 ton meer dan een conventionele tanker van 85 bij 9,60 meter.

 

12Rothensee_1Zuinig

Het verbruik is daarentegen met 25 tot 30 liter gasolie per uur zeer zuinig dankzij de aandrijving door de twee 500 pk sterke Volvo Penta D13-hoofdmotoren. En met de snelheid van 9,5 kilometer per uur worden misschien geen records verbroken, maar, zo vindt Ristig: “Die snelheid is absoluut prima bij dit laadvermogen en verbruik.”

Bijkomend voordeel was de korte periode waarin het schip gebouwd kon worden, aangezien de cascobouw al in de steigers stond. Ristig besloot serieus met het project aan de slag te gaan, ging op zoek naar financieringsmogelijkheden en vond die.

 

Winschoterdiep

Dit alles speelde in juni 2015. Slechts elf maanden later nam Ristig voor het eerst plaats achter de lessenaar, bij het verlaten van de werf in Waterhuizen.

De voorbereidingen duurden nog ongeveer een half jaar, waarna de cascobouw bij Pattje Waterhuizen Shipbuilders in december 2015 van start ging. Hier gleed het casco op 16 maart dwars het water van het Winschoterdiep in, waarna het werd overgebracht naar de hoofdaannemer, de tegenover gelegen GS Yard. Op die werf vond in tweeënhalve maand de afbouw plaats.

Ristig geeft een rondleiding en toont vol trots de woning, die hij helemaal naar eigen inzicht kon indelen. De inrichting is tijdloos, warm en praktisch. Boven het bankstel hangt een touchscreen waarmee Ristig onder meer de tanks en het laden en lossen in de gaten kan houden en de pompen en generatoren kan bedienen. “Dit verlicht het werk”, licht hij toe.

 

12Rothensee_2Spindelcompressor

Ook extra aan boord van de Rothensee is de aanwezigheid van een spindelcompressor, die de leidingen met 8 tot 10 bar schoon drukt. Dat gebeurt met aanzienlijk hogere druk dan met de gebruikelijke sloppomp, die zo’n 3 bar produceert. Dit scheelt aanzienlijk veel tijd bij het laden en lossen.

“Met mijn eigen schip gaat voor mij een droom in vervulling”, vertelt Ristig. “Dit is wat ik altijd heb gewild, al vanaf dat ik een kleine jongen was. Mijn hele familie vaart, maar ik ben de eerste met een eigen schip. En daar ben ik heel trots op.”

 

Tekst en foto’s: Jan Johan ten Have

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -