ASV-petitie al meer dan 300 keer ondertekend

0

De ASV heeft de aangekondigde petitie om de dreigende sloop van naar schatting 2.600 binnenschepen te voorkomen, gepubliceerd. In de eerste vijftien uur dat de petitie online staat, is die al meer dan 300 keer ondertekend.

Volgens de ASV heeft invoering van strengere technische voorschriften, opgesteld door de Centrale Rijnvaartcommissie, als gevolg dat het grootste deel van schepen tot 1.500 ton niet door de keuring komt en zal worden gesloopt. Terwijl de schepen er niet beter of veiliger door worden, aldus de ASV.

“Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland”, zo licht de ASV toe bij de online petitie. “Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot.”

 

Tweede Kamer

Ondertekenen van de petitie kan tot 26 juni. Daarna dient de ASV hem met alle handtekeningen in bij de Tweede Kamer. Die zou dan actie moeten ondernemen om de strengere technische eisen ongedaan te maken.

De volledig tekst luidt:

Wij

Binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

Constateren dat:

·         De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt.
·         Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen.
·         Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden.
·         De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt.
·         Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt.
·         Veel schepen < 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn.
·         Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden.
·         Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

 

en verzoeken

1.    De binnenvaartsector een toekomstperspectief te bieden
2.    De diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot te waarborgen door:
· Rekening te houden met de (on)mogelijkheden van de (verschillende type) binnenvaartschepen
· Het terugdraaien van regelgeving waarvan nut, noodzaak en haalbaarheid niet vastgesteld is
· nieuwbouweisen aan bestaande schepen gebouwd voor 1976 alleen van toepassing te verklaren bij nieuw-, ver- of ombouw van een schip

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.