Provincie Flevoland laat alsnog onderzoek doen naar de haalbaarheid en voordelen om aanvaarbeveiliging te plaatsen in de Zuidersluis in Almere. Daartoe besloot Provinciale Staten tijdens een Statenvergadering op 28 maart.
In eerste instantie was Flevoland niet van plan aanvaarbeveiliging aan te brengen. Maar na inspraak door onder andere oud-schipper Ger Veuger, lid van de ASV-denktank, was een meerderheid van Provinciale Staten voor een onderzoek daarnaar. Dat is het gevolg van het besluit van de provincie om de toegestane schutlengte in diverse sluizen in Flevoland en de Noordoostpolder in te perken.
Aanleiding daarvoor was onder meer een calamiteit in de Urkersluis vorig jaar. Veuger stelde dat dat ongeluk niets te maken had met de lengte van het bewuste schip, maar werd “veroorzaakt door een sluiswachter die meerdere objecten moet bedienen. De sluiswachter heeft kennelijk niet goed opgelet en heeft de brug niet opgedraaid. Een geplette achterwoning was het gevolg.”
Veuger voegde er nog aan toe: “Het schip was 43 meter lang dus nog altijd een stuk korter dan de 47 meter lengte die men nu voorstelt vanwege ‘de veiligheid’, in plaats van 49,50 meter.”
Dezelfde problematiek speelt ook in de Flevopolder. Veuger merkte op dat de schepen niet gegroeid zijn en de sluizen niet gekrompen. De polder, de sluizen en de schepen zijn gelijktijdig gebouwd.
Sluisdeur rammen
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat het risico groot is dat een schip een sluisdeur ramt. Volgens de ASV is die conclusie onterecht getrokken. Veuger legde het zo uit: “Als een schip maar net in een sluis past, kan hij er nooit met gang invaren. Hij gaat met dezelfde gang achteruit als hij eerst vooruit ging. Stelt u zich eens voor; een schip vaart een sluis binnen. Wat gebeurt er? Er komt een waterkolom voor het schip. De waterkolom stijgt zo snel, dat het schip achteruit de sluis weer uit gaat, als de schipper niet oppast.” De bewering dat een geladen schip een brug kan rammen, is volgens hem niet waar. “Dit is nooit gebeurd en zal ook nooit gebeuren in deze situatie.”
Veuger stipte aan dat er bij geautomatiseerde sluizen wel iets fout kan gaan. Maar hij wees op Frankrijk, waar al jaren met geautomatiseerde sluisbediening wordt gewerkt. Daar kan de schipper in noodsituaties echter op een rode knop drukken zodat het schutproces stopt. Was er zo’n noodknop in de Urkersluis geweest, dan was het ongeluk niet gebeurd en “dan zou dit hele voorstel niet op tafel hebben gelegen”, suggereerde Veuger.