De Gouverneur van Limburg opgeleverd bij Tinnemans Scheepswerf

0

Het was al weer een tijdje terug dat wij in Maasbracht bij Tinnemans Scheepswerf op bezoek waren. Altijd weer leuk om te zien hoe Peter Tinnemans met zijn onderneming in de volle breedte aan het werk is.

De koffie staat voor ons klaar met uitzicht op een wand met foto’s van spectaculaire transporten, geleverde bakken, veerponten, dagpassagiersschepen en binnenvaartschepen, waaronder het 135 meter lange ms Esmalijn. Uw verslaggever herinnert zich meteen dat toen dit schip was afgebouwd hij het betitelde als een raszuiver schip van de hoogste kwaliteit dat succesvol werd gebouwd met een marge van maximaal 2 millimeter.

 

Maas Binnenvaartmuseum

We zijn nu op de werf voor een schip dat veel korter is. Drie maanden terug resulteerde een openbare inschrijving in een definitieve aanbesteding voor Tinnemans. We spreken over een opdracht van het Maas Binnenvaartmuseum voor de bouw van een rondvaartboot. Daarmee kunnen bezoekers van het museum en andere toeristen worden rondgevaren in de onmiddellijke omgeving van Maasbracht en op de Maasplassen.

Daarbij wordt eveneens twee maal door de sluis gevaren en dat moet door een verval van 12 meter voor iedere passagier een spectaculaire ervaring zijn.

 

Stilte

Het project is volledig onder het dak van Tinnemans tot stand gekomen. Al snel na de toewijzing van de opdracht werd begonnen met het plasmasnijden van het aluminium. Het fijnere werk vond zijn weg naar de watersnijmachine.

Het is een rank model geworden, geheel in aluminium uitgevoerd met als afmetingen 13,50 x 3,50 meter en een diepgang van zo’n 50 centimeter. Er is plaats voor 54 passagiers, die in alle stilte en zonder stemverheffing met elkaar kunnen spreken.

 

13GouverneurVanLimburg
(foto Hans Heiligers)

Trillingsvrij

 

De aandrijving gaat elektrisch via twee accubakken die met nachtelijke walstroom worden opgeladen. De motor is trillingsvrij en staat op rubbers. ’Het enige geluid dat je hoort is het schroefwater’, zegt Peter Tinnemans. En dat schroefwater laten ze met een maximumsnelheid van 13 kilometer per uur achter zich.

De naam van de rondvaartboot is De Gouverneur van Limburg. In afwachting van de doop ligt hij op de wal voor het Maas Binnenvaartmuseum. ‘Doordat het schip gelijkvloers is, zou het eveneens goed te bouwen zijn om gebruikt worden als werk- of onderhoudsschip’, zegt Tinnemans.

 

Thames

Het is ook met dezelfde eigenschappen in staal verkrijgbaar. Nog voor het in de vaart komt, is er al contact met een volgende kandidaat voor de bouw van een zelfde schip, maar dan voor 100 passagiers. Het zou 24 x 5,50 meter moeten worden en een aandrijving krijgen met twee schroeven.

Peter Tinnemans leidt ons nog even rond door de bedrijfshallen van de werf. Er liggen nieuwe aluminium luiken gereed, een product dat door de jaren heen nog steeds hoge ogen gooit. Verder wordt er nog gebouwd aan een dagpassagiersschip dat op de Thames bij Londen gaat varen. Het is al het derde schip dat Tinnemans voor dezelfde Britse opdrachtgever bouwt. Het krijgt een lengte van 36 meter en biedt alle ruimte aan circa 300 passagiers en de bijbehorende horecafaciliteiten.We vinden dat de lijnen van de strak gesneden boeg op een mooie manier naar het achterschip lopen.

 

tekst: Hans Heiligers
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.