Vanaf het moment dat zijn vader André Reitsma in 2000 besloten had tot de bouw van het mps Swiss Crown liet hij alles dat bij het project kwam kijken over aan zoon Robert. Als we voor onze afspraak bij hem aan boord stappen van het nieuwe mps Anesha ligt dat besluit van pa Reitsma al weer vijftien jaar achter hem.
Op enkele nooit te vermijden kleine last minute karweitjes die aan boord nog moeten worden afgewerkt, beschouwt een tevreden Robert Reitsma zijn 23e nieuwbouwproject als opgeleverd. Hij is bezig met de afronding van de voorbereidingen voor wat reisjes met gasten uit de vrienden- en relatiekring.
Realiteitszin
‘Ten koste van alles moet altijd worden vermeden dat een schip geforceerd of te snel in de vaart komt’, zegt Reitsma. ‘We hanteren zeker een strakke planning maar wel een die realiteitszin heeft voor alle bij de bouw betrokken partijen.’
En zo’n planning eindigt altijd met voldoende tijd voor een aantal van dit soort reizen zodat de medewerkers precies weten hoe alles functioneert, hun plaats kennen en weten wat er van hen wordt verwacht. Zo nodig kan worden afgerekend met onverhoopte kinderziektes voordat het schip het eerste vaarschema aanvangt met “echte” gasten.
Naam
Dat zullen gasten zijn van het Duitse Phoenix Reisen, dat is al herkenbaar aan de naam van het schip: Anesha. Alle schepen van Phoenix Reisen dragen een scheepsnaam die steevast met een A begint en eindigt, zoals mps Amelia en mps Ariana.
Het is de grote verdienste van broer Arno Reitsma, die steeds weer zijn uitgebreide netwerk en commerciële talenten weet te benutten en charters vastlegt voor de grote internationale kwaliteitsbewuste touroperators.
Schuiven
Het schip heeft vier dekken, meet 135 x 11,40 x 1,60 meter en er is plaats voor 180 passagiers en 44 bemanningsleden. Ook dit schip is weer net iets anders ingericht dan het vorige. Robert blijft altijd weer zoeken om tóch weer wat te veranderen, net zo lang schuiven tot er hier of daar toch nog winst kan worden geboekt in de vorm van meer ruimte voor de gasten.
Dat is hem ook nu goed gelukt, waardoor de gasten op hun kamers bijna 20 procent meer ruimte hebben. Een standaardkamer is daardoor gegroeid van 14 naar ruim 17 meter. In samenhang met drie grote glazen wanden die tot één deel in elkaar geschoven kunnen worden en een leuk zitje, mag wat ons betreft het woord “hut“ voorgoed worden verbannen.
Van twee naar drie schepen per jaar
Al met al een mooi resultaat van alle momenten dat hij op willekeurige plaatsen en tijdstippen heeft zitten schetsen. Tot nu toe werden er gemiddeld twee schepen per jaar gebouwd; dat aantal zal worden opgevoerd tot drie per jaar. Dat is dan ook de reden dat er opnieuw jong talent toetreedt tot het team dat garant staat voor de uitstraling van het schip.
Alex Jansen voltooide zijn architectenopleiding en werkt sinds enkele maanden in de praktijk binnen het team van Martha Reitsma en Cathy Schröder, het tweetal dat steeds weer opnieuw de juiste kleuren, stoffen, gordijnen en decoratief materiaal weten te vinden dat het interieur zo gezellig maakt.
Gewichtsverdeling
Bart Vos loopt inmiddels ook al weer een jaar of vier mee in het zelfde team. De sterke kant van deze scheepsbouwer ligt op het terrein van de (technische) indeling van het schip die garant staat voor de juiste uitstraling van het schip.
Zoals we zelf even later zien, viel er genoeg in te delen aan boord van dit nieuwe schip. Wat dacht je van de enorme ruimte waarin een waterzuiveringsinstallatie is opgesteld. We tellen daar vier grote vacuümpompen en vier kleinere voor het transport. De opstelling daarvan is iets voor midscheeps waardoor een mooie balans in de gewichtsverdeling van het schip is ontstaan.
Trots
Phoenix mag trots zijn op dit schip waarmee het opnieuw een gedeelte van de toenemende Duitse belangstelling voor het rivercruisen tevreden kan stellen. Ze kunnen in hun brochures zetten dat het schip alles aan boord heeft voor een onvergetelijke vakantie met bijzondere excursies.
Het succes van de familie Reitsma ontstaat niet enkel uit de bouw van schepen. De enorme vertrouwensband met de reiswereld, het samenspel met de werf, de onderaannemers, de leveranciers, de prijs en kwaliteit en een planning met een hoog waarheidsgehalte zorgen al tientallen jaren voor een stevige formule die in de markt nog niet werd geëvenaard.
En dat er meer dan eens elders in de branche ideetjes van Scylla worden nagebouwd, dat vindt Robert nooit erg. ‘Het bewijst dat wij het goed hebben bedacht.’ Ondertussen wordt er naast de Anesha al weer aan een volgend Scylla- schip gewerkt.
tekst: Hans Heiligers
De entree van de diningroom. (foto Hans Heiligers)