- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNa 3,5 jaar schut Demeysluis in Oostende weer

Na 3,5 jaar schut Demeysluis in Oostende weer

- Advertentie -

Delen

Sinds 10 juni is de Demeysluis in Oostende weer in bedrijf. De renovatie en aanpassing van de sluisdeuren zitten erop.

Na een renovatieproject van drie jaar en iets meer dan 3,5 miljoen euro kunnen schepen de haven van Oostende weer invaren via de Demeysluis. Alle acht de sluisdeuren zijn gerenoveerd.

Laatste twee sluisdeuren

In de eerste week van juni zijn de laatste twee gerenoveerde sluisdeuren teruggeplaatst in de Demeysluis. Ze wegen elk ruim 49 ton, zijn 12,50 meter hoog en 11,60 meter breed. Ze werden met een drijvende bok opgetild vanaf de Henri Deweertkaai, waarna ze naar de Demeysluis werden vervoerd.

Daar zijn ze onder begeleiding van duikers op hun taats gezet, het draaipunt onder water waarop een deur rust. Vervolgens werden de deuren aan de bovenzijde via de halsbeugel gekoppeld aan het verankeringsgietstuk op het landhoofd. Deze operatie werd minutieus voorbereid en nam bij elke deur een halve dag tijd in beslag.

Daarna waren er drie dagen nodig om de armen van beide deuren te koppelen aan de vijzel en werden de sluisdeuren elektrisch aangesloten. Maandagochtend 10 juni vond nog een laatste afregeling en controle plaats. Omstreeks 12.00 uur stonden alle seinen op groen en werd de sluis weer operationeel.


De Demeysluis verbindt de voor- en de achterhaven van Oostende en is meer dan 120 jaar oud. De eerste steen werd op 19 juni 1898 gelegd door koning Leopold II. De sluis is 123 meter lang, 17,40 meter breed en 4,50 meter diep. De sluis telt in totaal acht deuren: aan elk hoofd zijn er twee ebbedeuren en twee vloeddeuren.


 

Onverwachte uitdagingen

Yi-Bin Shan, afdelingshoofd Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, vertelt: “We zijn blij dat we deze uitdagende werken kunnen afronden en dat de sluis weer operationeel is. De Demeysluis is meer dan 120 jaar oud, waardoor de renovatie een zeer complexe uitdaging was.”

“Ondanks een grondige voorbereiding werden we met meerdere onverwachte omstandigheden geconfronteerd. Samen met onze partners hebben we die uitdagingen zo snel mogelijk opgelost om de hinder voor het scheepvaartverkeer en de havenbedrijven zoveel mogelijk te beperken.”

Aangepast

De laatste twee sluisdeuren werden in december 2023 uit de sluis gehaald en naar de Henri Deweertkaai gebracht voor renovatiewerken. Oesters en slib werden eerst verwijderd. Daarna gebeurden er herstel- en aanpassingswerk aan de staalstructuur en werden de twee deuren opnieuw geschilderd.

De schuiven en de halsbeugel werden eveneens aangepast. Met de schuiven kan het waterpeil aan weerszijden van de sluisdeur gelijk worden gemaakt, waarna de deur geopend kan worden en schepen dus de sluis in kunnen. De halsbeugel is een onderdeel dat de sluisdeur verbindt met het verankeringsgietstuk op het landhoofd. Daarnaast werd er ook kathodische bescherming op de deuren aangebracht en werden de rubbers vervangen.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -