Volgend jaar start de renovatie van het Krammersluizencomplex. Het karwei moet in 2028 klaar zijn en is aanbesteed voor 417 miljoen euro.
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de renovatie van het sluizencomplex verstrekt aan de combinatie ZEEKR. Dit is een samenwerkingsverband van hoofdaannemer BESIX en BESIX Unitec, Croonwolter&dros, Demako, Iemants en Bosch Rexroth.
De renovatie van het sluiscomplex is bedoeld om de Krammersluizen toekomstbestendig te maken, maar ook “moderner, sneller, duurzamer en visvriendelijker”, aldus Rijkswaterstaat. In het project worden onder andere aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties gerenoveerd, en de sluis wordt op afstand bedienbaar gemaakt.
Luchtbellen
Er komt verder een nieuw systeem voor zoet-/zoutwaterscheiding met luchtbellen in de duwvaartsluizen. Voor dit nieuwe systeem worden in de kolken aan beide zijden bij de ingang buizen op de bodem geplaatst. Deze buizen blazen lucht in het water. Daardoor vormt zich een bellenscherm in het water, dat de uitwisseling van zoet en zout water remt. Zogeheten rinketten in de sluisdeuren aan de kant van het Volkerak-Zoommeer vervangen de schuiven in de kolkwand. Door deze rinketten wordt zoet water door de kolken van de duwvaarstluizen gespoeld. Uit een pilotproject in 2014 in de jachtensluizen blijkt dat het bellenscherm goed functioneert en geen negatieve effecten heeft op de waterkwaliteit.
Het nieuwe scheidingssysteem levert volgens Rijkswaterstaat als voordeel op dat het schutproces ongeveer een kwartier sneller kan. Daarnaast is een jaarlijkse energiebesparing van minimaal 35 procent mogelijk.
Ook wordt een doorlaatmiddel toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat overtollig water gespuid kan worden vanaf het Volkerak-Zoommeer. Daarnaast kunnen vissen via het doorlaatmiddel migreren tussen de Oosterschelde en de rivieren.
60.000 schepen per jaar
De Krammersluizen liggen op de grens van Brabant, Zeeland en Zuid-Holland, bij Bruinisse. Door de sluizen passeren jaarlijks zo’n 60.000 schepen. Ze zijn daarmee van groot belang voor de doorstroming op de internationale corridor Rotterdam-Antwerpen-Gent.
Het Krammersluizencomplex ligt in de Philipsdam, een van de dertien Deltawerken die het zuidwesten van Nederland beschermt tegen hoogwater vanaf zee. Het complex is in 1987 voltooid, en inmmddels toe aan een flinke renovatie, aldus Rijkwaterstaat. “Veel onderdelen van de sluizen hebben het einde van hun levensduur bereikt en moeten worden vervangen, gereviseerd of gemoderniseerd.”
Gigantische klus
“Rijkswaterstaat heeft te maken met een verouderd areaal en dus een grote onderhoudsopgave”, aldus directeur-generaal Martin Wijnen van Rijkswaterstaat. “De succesvol aanbestede renovatie van de Krammersluizen is dan ook een mooie stap in de goede richting om al dat werk gedaan te krijgen. Daar zijn we, ook vanwege het grote belang van de Krammersluizen, erg blij mee.”
Projectdirecteur Dieter Behaeghel van BESIX zegt: “We zijn zeer verheugd dat we samen met Rijkswaterstaat kunnen starten aan deze gigantische klus. De renovatie van dit indrukwekkende complex is een integrale opgave waarbij veiligheid, beschikbaarheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid voorop staan. De kracht van ZEEKR zit in de mensen; samen met onze partners hebben we de juiste mensen aan boord om dit veelzijdige project tot een succes te maken.”
Hinder beperken
Projectmanager Henk van den Bosch van Rijkswaterstaat heeft het bij de aanbieding van ZEEKR over een gedegen aanpak en “een slimme en robuuste planning. Daarnaast is er ook goed gekeken naar hinderbeperking en de afstemming daarover met de gebruikers van de Krammersluizen. Met het voorstel heeft de combinatie van BESIX en haar partners laten zien dat zij de ervaring, kennis en kunde hebben om de renovatie en modernisering van het Krammersluizencomplex te kunnen uitvoeren. Ik kijk uit naar de samenwerking.”