- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekGeen blad voor de mondGarantie tijdigheid tankers kan kosten met zich meebrengen

Garantie tijdigheid tankers kan kosten met zich meebrengen

- Advertentie -

Delen

In deze rubriek krijgen lezers de ruimte om hun mening te geven en hun gedachten te delen.

Onbetrouwbare laad- en losperspectieven kunnen een domino-effect van vertragingen veroorzaken, wat een significante invloed heeft op de prijs van tankers.

Charterers en bevrachters beschouwen prijsonderhandelingen vaak als de primaire focus, omdat dit wordt gezien als de meest directe manier om winst te genereren. Toch moet men de geldigheid van dit perspectief in twijfel trekken. Zou het kunnen dat de tijdigheid van de tanker, in plaats van de kosten, de sleutel is tot het maximaliseren van de opbrengsten?

Tijdigheid is een cruciale factor bij het charteren van een binnenvaarttanker voor zowel de charterer als de bevrachter. Voor de charterer is het tijdig arriveren een waardevol aspect van de service. Daarnaast heeft ook de bevrachter een belang bij tijdigheid, omdat vertragingen kunnen leiden tot extra kosten voor de bevrachter, die mogelijk de kosten voor twee dagen moet dragen zonder enig liggeld te ontvangen.

Tijdig arriveren is belangrijk want:

  • Producten moeten binnen een bepaald tijdframe worden opgehaald of geleverd
  • Landtanks moeten worden geleegd om ruimte te maken voor nieuwe producten
  • Producten zijn nodig voor meng- of raffinageoperaties, waardoor tijdig leveren essentieel is voor het handhaven van efficiënte productieschema’s
  • Voorraaddepots lopen het risico leeg te raken
(foto Flying Focus luchtfotografie)

Op tijd aankomen als factor in prijsonderhandelingen

Alle gebeurtenissen die hierboven zijn beschreven, kunnen allemaal leiden tot significante kosten als deadlines worden gemist. Daardoor is tijdigheid een factor bij prijsonderhandelingen. Hoewel het onderhandelen over korting op de prijsindex aantrekkelijk kan lijken, kunnen de economische gevolgen van een late aankomst verre gaan boven enige besparingen.

Stel bijvoorbeeld dat een charterer een prijsverlaging van €0,20 per ton onderhandelt voor een lading van 5.000 ton, dan zouden de besparingen €1.000,- bedragen. Echter, als deze barge zelfs maar één of twee dagen te laat arriveert, kunnen de kosten voor het oliebedrijf veel hoger liggen. Zou het niet beter zijn de focus te leggen op welke barge de meest betrouwbare ETA heeft? Hetzelfde geldt voor de bevrachter; wanneer deze te laat arriveert met een tanker van 6.000 ton, kunnen de gemiste demurragekosten oplopen tot €7.000,- per dag.

Load window

Wanneer een barge vroegtijdig arriveert – een dag voor het geplande laadvenster – is de bevrachter gedwongen om op eigen kosten te wachten, omdat er op dat moment geen demurrage recht van toepassing is.
Als de barge te laat arriveert, is er nog steeds een kans dat deze direct wordt geladen. Daarom is er geen aanleiding om een minder strak schema te maken.

Zou een verlengd laadvenster (1-3 dagen) zoals in de zeevaart helpen bij het oplossen van het probleem? hHt zou waarschijnlijk de tijdigheid van aankomsten verhogen en veel discussies en hernominaties besparen. Maar het hoofdprobleem ligt in de beschikbare data.

Bargeplanning

Bargeplanning kan complex en uitdagend zijn. Met name op de spotmarkt, waar bevrachters te maken hebben met een verscheidenheid aan leveranciers en klanten. Bevrachters kunnen niet gewoon van reis naar reis plannen, omdat de concurrentie op de markt snel beschikbare reizen kan oppikken, waardoor er geen meer over zijn. Daarnaast is er een regel van de 48-uursnominatie, wat de planning nog verder compliceert.

Voorladingen, het gasvrij arriveren en de afmetingen van de tanker hebben ook invloed op de bargeplanning.

Het is een gangbare manier van werken voor bevrachters om één, twee of drie reizen achter elke barge te boeken. Hierdoor is de barge bezet en krijgt de bevrachter een goed beeld van de marktvraag voor de komende week.

Premium-service

Het garanderen van tijdig leveren kan kostbaar zijn, doordat bevrachters een planning kunnen maken die minder strak is om potentiële vertragingen te voorkomen. Deze aanpak kan echter resulteren in een barge die een dag of langer stil ligt. Dat kan prijzig zijn, met name als dit regelmatig gebeurt.

Bevrachters hebben geen controle over de laad- en losoperaties van voorgaande reizen, wat de tijdigheid van latere leveringen kan beïnvloeden.

Daarom is het de vraag of de kosten van het garanderen van tijdig arriveren kunnen worden aangeboden als een extra premium bovenop de service? In sommige kritieke gevallen boeken charterers een schip één dag voor het laadvenster en nemen ze het bijbehorende liggeld van een extra dag voor hun rekening om zo vrijwel te garanderen dat de barge op tijd is.

Tijdige aankomst kan ook al in de service zijn opgenomen, omdat sommige bevrachters bekend kunnen staan om een hoog percentage tijdige aankomsten, waardoor ze de voorkeursleverancier kunnen worden.

Russische roulette

Bargeplanning kan onvoorspelbaar en risicovol zijn, op een bepaalde manier vergelijkbaar met – hoewel minder dramatisch – Russische roulette. Bevrachters zijn afhankelijk van de informatie die ze kunnen verzamelen om onderbouwde beslissingen te nemen, maar soms kan het voelen alsof het om een gokje gaat.

In een ideale wereld zouden handelaren bevrachters ondersteunen door nauwkeurige laad- en losperspectieven te bieden, waardoor efficiënte planning en minimalisering van vertragingen mogelijk worden. Zonder deze informatie worden bevrachters in het ongewisse gelaten en kunnen ze moeite hebben om een betrouwbare planning te maken.

Af en toe veroorzaakt dit een domino-effect van vertragingen in de hele markt, wat leidt tot schaarste aan barges en tot stijgende prijzen. Een potentiële oplossing zou kunnen zijn dat bevrachters in het algemeen minder strak plannen. Dit zou vervolgens waarschijnlijk leiden tot een hogere gemiddelde transportprijs, omdat potentiële stilligtijd waarschijnlijk in de prijs zou worden opgenomen.

Sebastiaan Kosman,
mede-oprichter van Spotbarge.com

 

- Advertentie -

Meer

1 reactie

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -