- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsTweede subsidieronde voor ombouw of nieuwbouw met ZES-voortstuwing

Tweede subsidieronde voor ombouw of nieuwbouw met ZES-voortstuwing

- Advertentie -

Delen

Op 1 mei is de tweede ronde van de subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen geopend. Scheepseigenaren kunnen tot en met 30 juni 2024 een aanvraag indienen. De subiside kan oplopen tot 400.000 euro.

Vorig jaar stelde tet ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 15,1 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling en ombouw van binnenvaartschepen die op basis van het ZES-concept volledig elektrisch varen gaan varen. De eerste fase liep van 7 december 2023 tot en met 28 februari 2024.

Elektrisch

Het project ‘Zero-Emissie Binnenvaart, batterij-elektrisch’ wordt mogelijk gemaakt met geld uit het Nationaal Groeifonds. Het doel is binnenvaartschepen zonder uitstoot te laten varen door gebruik te maken van modulaire energiecontainers. Die containers zijn gevuld met batterijen. Op vaste locaties worden er één of twee opgeladen aan boord gezet, zodat ze de motoren van energie kunnen voorzien. Als de batterijen eenmaal leeg zijn, kunnen de containers worden geruild voor opgeladen versies.

Zero Emission Services (ZES) introduceerde in 2021 een innovatief businessmodel dat gebaseerd is op het pay per use-principe, om deze vorm van varen betaalbaar te maken voor schippers. Ze hoeven daardoor niet zelf te investeren in de batterijen. Het bedrijf werd, met steun van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, opgericht door ING, Wärtsilä, Engie en Havenbedrijf Rotterdam. In 2022 nam Ebusco, de Nederlandse fabrikant van volledig elektrische bussen, het 40-procentsbelang over van energiebedrijf Engie.

400.000 euro

Via de Subsidieregeling Elektrificatie Binnenvaartschepen financiert het ministerie de elektrificatie van binnenvaartschepen die gebruik zullen maken van de ZES-containers. Eigenaren kunnen financiële steun krijgen voor het aanpassen of bouwen van een binnenschip met elektrische aandrijving, zodat het gaat varen met het ZES-concept.

Het gaat specifiek om de installatie van elektrische voortstuwingssystemen. Schepen moeten volledig elektrisch varen met het ZES-model met verwisselbare batterijcontainers. Er zijn enkele componenten die afwijken van conventionele (diesel-)aandrijfsystemen en binnen deze regeling voor subsidie in aanmerking komen. Dat zijn niet de uitwisselbare batterijcontainers.

Criteria

Een eigenaar kan voor zijn of haar vaartuig tot 40 procent subsidie krijgen van de totale investeringskosten. Het maximumbedrag is 400.000 euro. Daarnaast is er een subsidie mogelijk van hoogstens 75.000 euro per aanvraag voor industriële onderzoeksprojecten.

Na sluiten van deze ronde, op 30 juni 2024, kunnen binnenvaartondernemers nog één keer inschrijven op de subsidieregeling. De laatste ronde start op 1 september 2024 en eindigt zes weken later, op 15 oktober.

De Subsidiegelden worden verdeeld op basis van een rangschikking die wordt gebaseerd op de mate waarin ze bijdragen aan vier criteria:

  • emissievrij
  • schoon
  • realisatietermijn
  • plan en onderbouwing

Voor industriële onderzoeksprojecten gelden aanvullende criteria: “schaalbaarheid, kennisoverdracht en complementariteit aan (om)bouw van een binnenvaartschip”.

Een aanvraag indienen kan online: eicb.nl/projecten/seb/. Bij vragen of voor meer informatie over de regeling kunnen belangstellenden bellen met Niels Kreukniet van IN-CITE: (088) 202 26 20 of mailen naar [email protected].

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -